پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل
هشتم
علوم
اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان
شین میم شین
بخش
هفتم
توسعه
جامعه شناسی بورژوائی
در
کشورهای مختلف سرمایه داری
پیشکش به
سرگرد عطارد
سردار سلحشور
توده و حزب توده
در
(۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.
8
·
به زعم هربرت مید، «افراد منفرد، نه بطور
مستقیم، بلکه فقط بطور غیر مستقیم به دانش دست می یابند:
الف
·
مثلا از دید خاص دیگر اعضای گروه
اجتماعی ئی که بدان تعلق دارند.
ب
·
و یا از نقطه نظر تعمیم یافته گروه
اجتماعی به مثابه کل که فرد، خود جزئی از آن کل است.
9
·
دلیل این امر این است که فرد، دانش
خود را به مثابه هویت و شخصیت خویش بطور مستقیم و بی واسطه وارد عمل نمی کند.
·
فرد دانش خود را به طرزی وارد عمل
نمی کند که خودش به سوبژکتی بدل شود.
·
بلکه به طرزی وارد عمل می کند که
خودش، نخست به اوبژکتی بدل می شود.
·
درست به همان سان که افراد دیگر
برای او و یا در دانش تجربی او، اوبژکت هائی هستند.
10
·
اهمیت «هماندیشی» (کومونیکاسیون)
در حقیقت امر زیر است:
·
هماندیشی موجد (ایجاد کننده ی) طرز
رفتاری می شود که در آن، ارگانیسم و یا فرد می تواند به اوبژکتی برای خود آن و یا
خود او بدل شود.
11
·
این هماندیشی را ما نه به عنوان قد
قد مرغ ها در مقابل جوجه ها، بلکه به معنی سمبل های معنامند مورد بحث قرار می
دهیم.
·
به مثابه هماندیشی ئی مورد بحث
قرار می دهیم که نه فقط دیگران را، بلکه ضمنا خود سوبژکت را نشانه رفته است.»
·
(مید، «روح، هویت و جامعه»، 1968، ص 180)
12
·
بر پایه طرح مید، در جامعه شناسی
امریکا (و بعدها در جامعه شناسی اروپای غربی)، طیف وسیعی از بحث و پژوهش صورت
گرفته که بویژه تئوری رفتار را به مصاف می طلبند و ضمنا به پیشرفت عرصه مهمی در
بحث تئوری و تجربه منجر می شوند.
13
·
مهم ترین بخش های این عرصه تئوری و
تجربه به شرح زیرند:
الف
·
اینتر اکسیونیسم سمبولیکی
ب
·
اتنو متدئولوژی.
·
(اتنو متدئولوژی تاثیرات متقابل روزمره را
مورد بررسی قرار می دهد و حقایق اجتماعی را نتیجه تاثیرات متقابل می داند و
متدهائی را عمده می کند که برای تجزیه و تحلیل روند تاثیرات متقابل روزمره لازم
اند. مترجم)
14
·
موضوع اصلی هر دو فرم تئوری (انتر
اکسیونیسم و اتنو متدئولوژی) عبارت است از تجزیه و تحلیل عمل اجتماعی در پرتو دانش
روزمره مستعمل.
15
·
نظر هر دو فرم تئوری معطوف به
تشکیل مبتنی بر هماندیشی (اینتراکتیو) معنا و نتیجتا تحلیل لیاقت های انگیزشی و
تأثیر متقابل است.
16
·
افراد زیر سهم مهمی در توسعه،
فرمولبندی و کاربست (استعمال) اینتر اکسیونیسم سمبولیکی داشته اند:
الف
·
بلومر، مؤلف «انتر اکسیونیسم
سمبولیکی»، 1969
ب
·
گوفمن، مؤلف «خود«نمائی» در زندگی
روزمره»، 1959
ت
·
روز، مؤلف «رفتار انسانی و روند
اجتماعی»، 1962
پ
·
اشتراوس، مؤلف «آئینه و ماسک ها»،
1968
ث
·
برگر و لوکمن، مؤلفین «تشکیل
اجتماعی واقعیت»، 1969
17
·
اعضای این گروه، عمدتا تئوری زیر مید
را قبول دارند:
·
هر کس در جریان کسب دانش به کمک
سمبول های اجتماعی به خودشناسی (سلف) می رسد.
·
این خودشناسی عمدتا تحت تأثیر تفاسیری
قرار دارد که فرد مربوطه از انعکاس دیگران در آئینه خویشتن خویش عرضه می دارد.
18
·
بنابرین، به قول مید، خویشتن یک
«ساختار اجتماعی» است و یا آن سان که کولی قبلا فرمولبندی کرده، خویشتن آئینه خویش
است، آئینه من است.
19
·
خویشتن (سلف) واحد صرفا اجتماعی
نیست.
·
خویشتن محصول فاکتورهای دوگانه
قابل تصور زیر است:
الف
·
خویشتن محصول فاکتور اجتماعی واقعی
است که مید آن را «مرا» (می) می نامد.
ب
·
خویشتن محصول فاکتور شخصی است که
مید آن را «من» (آی) می نامد.
20
·
«مرا» حاکی از تصور من از خویشتن از دید
دیگران است.
21
·
«مرا» ـ قبل از همه ـ حاکی از تفسیر من از
رفتار خویش با توجه به انتظارات دیگران از «من» است.
22
·
«مرا» را شاید بتوان به مثابه طرف (رویه
ی) سوبژکتیو نقش اجتماعی قلمداد کرد.
·
مید در جوار «مرا»، برای «من» فاکتور شخصی قایل می شود.
22
·
دراین من، مرجع دوم عمل کننده در
فرد، برای ما نمودار می گردد که نسبت به تحریکات سمبولیکی، واکنش نشان می
دهد.
23
·
این «من» حاوی کیفیت تکانه ای
(ایمپولسیو) است.
24
·
با «مرا» می توان به خودپوئی «من»
لگام زد.
·
کنترل، بخشا قاعده است.»
·
(هریمن، «وضع جامعه شناسی امریکا و توسعه آن»
در اثری از هریمن تحت عنوان «جامعه شناسی مدرن امریکا»، ص 62)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر