۱۳۹۵ فروردین ۲۱, شنبه

سیری در جفنگیات صمد بهرنگی (16)

 
اهمیت ادبیات کودک
صمد بهرنگی
(۱۳۱۸ - ۱۳۴۷)
ویرایش و تحلیل از
گاف سنگزاد
بچه را باید از عوامل امیدوارکننده‌ ی الکی و سست‌ بنیاد ناامید کرد

• منظور علامه دهر از مفهوم انتزاعی موسوم به «عوامل امیدوار کننده الکی و سست بنیاد» چیست؟
• چرا صمد حرف روشن و مشخص نمی زند و از جملات انتزاعی و کلی مبهم و قابل تفسیر دلبخواه بهره برمی گیرد؟

1
بچه را باید از عوامل امیدوارکننده‌ ی الکی و سست‌ بنیاد ناامید کرد

• رادیو و تلویزیون آذربایجان شرقی بروایتی از صمد می خواهد که برود و با برنامه کودک همکاری کند.
• کسی که اندیشه ای در کله و سخنی در چنته داشته باشد، بهتر می تواند از رسانه های همگانی استفاده کند و بهتر می تواند دست به روشنگری بزند.
• ولی صمد حاضر به همکاری نمی شود.

• دلیلش این است که صمد اندیشه در کله و سخن در چنته ندارد.
• صمد و اجامر فئودالی، فوندامنتالیستی و فاشیستی وطنی فقط هارت و پورت بلدند.
• ما باید لاطائلات صمد را یکی پس از دیگری مورد تحلیل قرار دهیم تا ببینیم، چه برای گفتن دارد.
• تمام سخن مراجع تقلید صمد از جلال آل احمد تا احمد شاملو، حمله بر انقلاب بورژوائی سفید و خردستیزی است.

2
بچه را باید از عوامل امیدوارکننده‌ ی الکی و سست‌ بنیاد ناامید کرد

• نا امید کردن کودکان از عوامل امیدوار کننده ی بزعم صمد الکی و سست بنیاد، آماج اصلی صمد و جلال آل احمد و احمد شاملو و اجامر مرتجع دیگر بوده است.

• ولی دلیل و یا دلایل طبقاتی این آیه یأس خوانی و امیدستیزی چیست؟

3
 
بچه را باید از عوامل امیدوارکننده‌ ی الکی و سست‌ بنیاد ناامید کرد

یکی از امید ستیزان معروف، آرتور شوپنهاور ـ معلم نیچه ـ بوده است.
• پسیمیسم ستون فقرات فلسفه بورژوائی واپسین را تشکیل می دهد.
 
• در پسیمسم بورژوائی ـ واپسین منفی بافی توخالی به اوج می رسد.
• جهان و هرچه در آن است، از سر تا پا سیاه نمودار می گردد.

• دلیل طبقاتی این پسیمیسم، موقعیت تاریخی بورژوازی است که بر لب گور ایستاده و تن به کفن و دفن نمی دهد، ولی جهان و مافیها به چشمش تیره و تار جلوه می کند.

4
 
بچه را باید از عوامل امیدوارکننده‌ ی الکی و سست‌ بنیاد ناامید کرد

• پسیمیسم همراه همیشگی نیهلیسم است.
• به همین دلیل جلال آل احمد با خبره زاده زور می زند و جفنگ پسیمیستی ـ نیهلیستی البر کامو تحت عنوان «بیگانه» را به فارسی ترجمه می کند.
• هدف اجامر تخریب خانه خرد و اخلاق و امید خلایق است.

• این هدف همه فلاسفه و علما و اجامر امپریالیسم بوده است.
• بی کمترین تردید ترجمه اثر البر کامو تحت عنوان «بیگانه» به توصیه اکید مستشاران امریکائی به طبقه حاکمه جدید بوده است.
 
• آدم گاهی دلش به حال طبقه حاکمه جدید تحت فرمان شاه می سوزد:

الف
• امپریالیسم امریکا به مثابه سرکرده جدید جهان، از سوئی به شاه دستور انقلاب بورژوائی سفید را (دستور اجرای وصایای جنبش توده ای سرکوب گشته را) صادر می کند و از سوی دیگر تبری به نام آنتی کمونیسم در اختیارش می گذارد.
• تبری که فقط به درد تضعیف انقلاب بورژوائی سفید می خورد.

ب
• طبقه حاکمه بورژوائی جدید از سوئی باید بر ضد ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی مبارزه کند که سرنگون کرده است و از سوی دیگر باید خرافه و مذهب سرشته به آنتی کمونیسم همان را مورد حمایت همه جانبه قرار دهد.
• یعنی ارتجاع سیاه را که از در بیرون رانده، از پنجره به درون خانه آورد، تغذیه، پرورش و تقویت کند.

5
• این کلافگی را در چهره شکنجه گران ساواک حتی می شد مشاهده کرد.
• دربار و ساواک و ارتش و بوروکراسی بورژوائی تا آخرین لحظه حیات شان، حزب توده را کوبیدند.
• در حالیکه دشمن انقلاب سفید را همه جانبه بطور مستقیم و غیرمستقیم تغذیه و تقویت می کردند.

خریت توانگر کند شاه را
خبر کن شه کله از کاه را.

6
بچه را باید از عوامل امیدوارکننده‌ ی الکی و سست‌ بنیاد ناامید کرد

• آماج و آرمان صمد و شرکاء، اشاعه یأس و پسیمیسم و نیهلیسم است.
 
• نسل فردا باید از سنین کودکی به زهر یأس مسموم و مفلوج شود.
 
• روانشناسی کودکان باید تار و مار گردد.
• زندگی و مرگ برای کودک در بهترین حالت، باید یکسان جلوه کند و در بدترین حالت، مرگ باید بهتر از زندگی باشد.

• این همان نیچه ئیسم است که ناسیونال ـ سوسیالیسم به خورد جوانان جامعه داده بود:
• جنگ تا آخرین گلوله.
• جنگ در نهایت بی دورنمائی و یأس.
• انهدام تام و تمام.
• تئوری «یا همه چیز ـ یا هیچ چیز»

7
 بچه را باید از عوامل امیدوارکننده‌ ی الکی و سست‌ بنیاد ناامید کرد
و بعد امید دگرگونه ‌ای برپایه ‌ی شناخت واقعیت ‌های اجتماعی
و مبارزه با آنها را جای آن امید اولی گذاشت.

• وقتی از سنت هارت و پورتیسم در همه محافل فئودالی، فوندامنتالیستی و فاشیستی سخن می رود به همین دلایل است:
• صمد می خواهد دل کودکان مردم را از عوامل امیدوار کننده انقلابی ـ بورژوائی خالی کند و با عوامل امیدواره کننده ضد انقلابی (ارتجاعی)، فئودالی، فوندامنتالیستی و فاشیستی پر سازد.
• ضمنا این را با مفهوم چپ اندر قیچی «شناخت واقعیت های اجتماعی و مبارزه با واقعیت های اجتماعی» هارت و پورتیزه می کند.

8
 
و بعد امید دگرگونه ‌ای برپایه ‌ی شناخت واقعیت‌های اجتماعی
و مبارزه با آنها را جای آن امید اولی گذاشت.

• می توان به قبر قمر بنی هاشم قسم خورد که صمد معنی «واقعیت های اجتماعی» را اصلا و ابدا نمی داند.
• ندانستن معنی واقعیت های اجتماعی اما سبب نمی شود که او با همان مفهوم دست به عوامفرینی هارت و پورتیستی نزند.

منظور از مفهوم فلسفی واقعیت چیست؟

9
• واقعیت در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی به دو معنی زیر بکار می رود:

الف
• واقعیت به عنوان واژه ای مترادف با «واقعیت عینی» و «جهان مادی» به کار می رود

• مراجعه کنید به ماده (وجود) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
• البته در این گونه موارد باید آن را «واقعیت عینی» بنامیم تا از «واقعیت ذهنی» و یا «پدیده های معنوی و فکری و روحی» متمایز سازیم که به نوبه خود واقعی اند.

• مراجعه کنید به شعور (روح) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت
• ثانیا واقعیت در رابطه دیالک تیکی با مقوله «امکان» بکار می رود:
• دیالک تیک امکان و واقعیت
• این همان دیالک تیک دیر آشنای بالقوه و بالفعل است.

• مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

10
و بعد امید دگرگونه ‌ای برپایه ‌ی شناخت واقعیت‌های اجتماعی
و مبارزه با آنها را جای آن امید اولی گذاشت.

• صمد در این جمله از واقعیت های اجتماعی دم می زند.

سؤال این است که منظور علامه از واقعیت های اجتماعی چیست؟
 
• واقعیت های اجتماعی چیستند که شیرخوارگان مردم باید ارشاد شوند و بر ضد آنها به مبارزه بپردازند؟

• ما که اهل تخیل و پیشداوری نیستیم.
• ولی باید از کرد و کار اجامر فدائی و مجاهد و حزب الله و غیره منظور علامه را استخراج کرد.
• این مفهوم مبهم و نامعین صمد یکی از مفاهیم هارت و پورتیستی او ست.
• خود او هم حتی معنی حرف دهن خود را نمی فهمد.
• باید در ادامه تحلیل جفنگ او به دنبال منظور او هم بگردیم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر