۱۳۹۴ آبان ۱۱, دوشنبه

روانشناسی ترکیبی (روانشناسی هیئت) (1)


پروفسور دکتر هانس هیبش
برگردان شین میم شین

پیشکش به
 هوشنگ تیزابی
(۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳) 
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»

·        روانشناسی ترکیبی به جریانی در مکاتب مربوط به «کلیت فلسفی» اطلاق می شود که علیرغم اختلافات بزرگ فی مابین، بدون استثناء به نقل قولی از افلاطون و ارسطو استناد می ورزند، مبنی بر این که «کل از مجموعه اجزای متشکله خود بیشتر است!»

1
·        همه این جریانات، بخش هائی از روانشناسی بورژوائی را تشکیل می دهند که با دوری گزیدن از پسیکوفیزیک ماتریالیستی ـ مکانیکی (که از سوی آنان روانشناسی اتمیستی و یا بنیادی (عنصری) نامیده می شود) در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم بنیانگذاری شده اند.

2
·        ریشه های این جریانات تا حدودی در مکاتب فلسفی زیرین یافت می شوند:

الف
·        در فلسفه حیات
·        کروگر، «مکتب لایپزیگ سابق، روانشناسی ساختاری. »

ب

·        در فلسفه نئو اسکولاستیکی ف. برنتانو
·        الف. ماینونگ، به اصطلاح «مکتب گراتس»

ت
·        در فنومنولولوژی هاسرل 
·        مکتب برلین، «روانشناسی ترکیبی»

3
·        مفهوم ترکیب و یا «کیفیت ترکیب» را یکی از شاگردان برنتانو بنام فون ارنفلز (1890 میلادی) برای اولین بار فرمولبندی کرد و در مثال یک ترکیب جاری، مثلا یک آهنگ بدان تجسم بخشید.

4
·        به قول فون ارنفلز، یک همچو ترکیبی (آهنگی) را نمی توان به مثابه جمع الحان تشکیل دهنده آن تلقی کرد.
·        زیرا آن، ضمن حفظ کیفیت کلی خویش، قابل انتقال به آهنگ دیگر است.

5
·        این دو «معیار ارنفلزی» یعنی بیشتر از جمع اجزای خود بودن کلیت و انتقال پذیری  برای «ترکیب های» اصیل اند.

6
·        منظور در کلیه موارد، پدیده های روانی، بویژه ادراک است که اغلب به صورت ادراک بصری مطرح می گردد.

7
·        از این رو ما با مفهوم ترکیب و یا کلیت، تا زمانی که آن در آموزش مربوط به ادراک بمثابه مفهومی صرفا توصیفی مورد استفاده قرار گیرد، مخالفتی نداریم.

8
·        ولی بحث بر سر علت این پدیده های روانی قابل اثبات است که در مکاتب مختلف در چیزهای زیر مطرح می شوند:

الف
·        در مکتب گراتس در فعالیت روحی خاص سوبژکت (هدفمندی) جستجو می شود.

ب
·        در مکتب لایپزیگ در دلیل عاطفی حادثه از سرگذشته (که بطور ایراسیونال تفسیر می شود)، جستجو می شود.

ت
·        در مکتب برلین (روانشناسی ترکیبی) (به نمایندگی ورتهایمر، کوفکا، لوین، کولر) در باصطلاح «قوانین ترکیب» میدان فنومنی جستجو می شود که در ادامه مطلب توضیح داده خواهد شد.

9
·        وجه مشترک کلیه نظرات فوق الذکر عبارت از این است که آنها رابطه علی میان پدیده های روانی و واقعیت عینی را (روابط علی ئی که نظام واقعیت عینی را در روان و بطور کلی در ضمیر آدمیان منعکس می کنند) یا نا دیده می گیرند و یا انکار می کنند.

10
·        از این رو، باید گفت که ما در مورد این مکاتب پسیکولوژیکی، بلحاظ معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) با استنباطات ایدئالیستی اساسی سر و کار داریم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر