پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور
کارل هاینتس بارک
برگردان
شین میم شین
4
جان
لاک
ادامه
7
·
تعلق خاطر جان لاک به این نظر که ما «تجارب درونی» خود را مدیون فهم خویشیم و همچنین این
ادعا که دو نوع حقیقت وجود دارد (حقیقت قابل درک برای عقل عادی و حقیقت وحی الهی) به
معنی تأیید ایدئالیسم از سوی او بوده است.
8
·
از این رو ست که لنین
می گوید که سنسوئالیسم (حسگرائی) هنوز
ماتریالیسم نیست:
الف
·
«از مبدأ (آغازگاه) احساس ها هم می توان راه سوبژکتیویسم
را در پیش گرفت و به سولیپسیسم رسید و اجسام را مجموعه هائی و یا ترکیباتی از احساس
ها دانست و هم می توان راه اوبژکتیویسم را در
پیش گرفت و به ماتریالیسم رسید و احساس ها را
تصاویر اجسام، تصاویر جهان خارج دانست.
·
مراجعه کنید به اوبژکت، اوبژکتیویسم، سوبژکت، سوبژکتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
برای موضع اول، یعنی برای اگنوستیسیسم
(ندانمگرائی) و یا اگر قدری پیشتر برویم، ایدئالیسم ذهنی، نمی تواند حقیقت
عینی وجود داشته باشد.
ت
·
برای موضع دوم، یعنی برای ماتریالیسم
برسمیت شناختن حقیقت عینی اهمیت اساسی دارد.»
·
(ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد 14، ص 121)
9
اسقف جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی
·
هم ماتریالیست های فرانسه
و هم ایدئالیست ها (برکلی و هیوم) نظرات جان لاک را مبدأ خود قرار می دهند.
10
·
اهمیت تئوری سیاسی و سوسیولوژیکی
(جامعه شناسی) جان
لاک که در اثرش تحت عنوان «طرح های دوگانه حکومت»
(1690) مطرح می شوند، کمتر بوده است.
11
·
جان لاک در این کتاب، تئوری حقوق
طبیعی را در راستای تمایلات بورژوازی لیبرال
انگلیس توسعه می دهد و تکامل می بخشد.
12
·
بنظر او (برخلاف هوبس)
میان حقوق طبیعی در وضع
طبیعی و قانون طبیعی در دولت عقل تفاوت اساسی وجود ندارد.
13
·
به نظر جان لاک، دولت فقط برای تضمین حقوق طبیعی و قبل از همه، برای تضمین حقوق مالکیتی در وضع
طبیعی به وجود آمده است.
14
·
منشاء دولت را جان لاک قراردادی میان مردم و حکام می داند.
15
·
او بر آن است که انسان ها بنا بر تجارب خود می آموزند که
کدام فرم از حکومت با نیازهای شان سازگاری بهتری دارد.
16
·
در آغاز، قدرت دولتی
را در اختیار یک شخص قرار می دهند، بی آنکه حد و مرز صریحی برای قدرت او تعیین
کنند.
17
·
تنها پس از آنکه به خطر تبدیل سلطنت
به استبداد پی می برند، مبانی و حقوق حکومت را
مورد بررسی دقیقتر قرار می دهند و نظامی را پی ریزی می کنند که در آن قوه مقننه از قوه مجریه
جدا باشد و شاه تنها در رأس قوه مجریه قرار داشته باشد.
18
·
اینجا پیوند میان تئوری
شناخت سنسوئالیستی جان لاک و تصور او راجع
به پیشرفت تاریخی بوضوح دیده می شود.
19
·
توسعه و تکامل روشنگری
انگلیس در قرن هجدهم از سوئی تحت تأثیر انقلاب
صنعتی و از سوی دیگر ـ به قول کلاسیک های مارکسیسم ـ تحت تأثیر تحکیم «سلطنت مشروطه منبعث از انقلاب
شکوهمند (1688) و روی گرداندن گام بگام بورژوازی انگلیس از گذشته انقلابی خویش بوده است که با تحکیم قدرت
آن در رابطه بوده است.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 21، ص 305، جلد 22، ص 301 )
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر