ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٠٣)
وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا
وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
و
اگر آنها ايمان مى آوردند و پرهيزكارى پيشه مى كردند،
پاداشى
كه نزد خدا ست، براى آنان بهتر بود، اگر آگاهى داشتند.
·
در این آیه از طرز تفکر مبتنی بر
داد و ستد خدا و یا پیامبر اسلام پرده برمی افتد:
·
در این آیه چنان وانمود می شود که
انگار بنی اسرائیل به خرید و فروشی، به معامله ای دست زده اند و مغبون گشته اند:
·
اگر به دعاوی پیامبر ایمان می آوردند
و پرهیزگاری پیشه می کردند، در دنیای دیگر، پاداش دریافت می کردند.
·
چون بنی اسرائیل ایمان نیاورده اند،
پس مغبون شده اند.
·
دلیل این خطای بنی اسرائیل هم، نادانی
آنها بوده است.
1
·
کسب و کار خدا و یا پیامبر اسلام تحقیر
مستمر و لاینقطع بنی اسرائیل به بهانه های واهی است.
·
بنی اسرائیل گاهی نادان قلمداد می
شوند و گه گمراه.
·
گاهی ستمکار و گه جنایتکار.
·
در حالیکه از فحوای آیات معلوم می شود
که بنی اسرائیل قومی تیز هوش و ژرف اندیش اند.
2
سوره بقره
آیه (١٠٤)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا
وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ
اى
افراد باايمان،
(هنگامى
كه از پيغمبر تقاضاى مهلت براى درك آيات قرآن مى كنيد)
نگوييد:
«راعنا»،
که هم به معنى «ما را مهلت بده!» است و هم به
معنى «ما را فریب بده!»
(این
می تواند دستاويزى براى دشمنان باشد.)
بلكه
بگوييد:
«انظرنا».
و
(آنچه به شما دستور داده مىشود) بشنويد
و
براى كافران (و استهزا كنندگان) عذاب دردناكى است.
·
از این آیه معلوم می شود که
مسلمانان از سوی منتقدان مورد استهزاء قرار می گرفتند و ضمنا پیامبر اسلام به
عنوان فردی عوامفریب تلقی می شد.
·
پیامبر به جای استدلال و اثبات
حقانیت دعاوی خود، طبق معمول، دست به تهدید منتقدان می زند.
3
سوره بقره
آیه (١٠٥)
مَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ
أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ
مِنْ رَبِّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ
مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
كافران
اهل كتاب، و (همچنين) مشركان، دوست ندارند كه از سوى خداوند، خير و بركتى بر شما
نازل گردد
در حالى كه خداوند، رحمت خود را به هر كس بخواهد،
اختصاص مىدهد
و خداوند، صاحب فضل بزرگ است.
·
منتقدان به احتمال قوی بر اساس این
جور آیه ها ست که پیامبر اسلام را به عنوان عوامفریب محسوب می دارند:
·
چون طرز استدلال پیامبر در این جور
آیه ها، واقعا کودکانه است و به درد کودکستان ها می خورد.
4
سوره بقره
آیه (١٠٦)
مَا
نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ
عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
هر
حكمى را نسخ كنيم و يا نسخ آن را به تاخير اندازيم،
بهتر از آن، يا همانند آن را مى آوريم.
آيا نمى دانستى كه خداوند بر هر چيز توانا
است؟!
·
این آیه، آیه بسیار جالبی است و از
عوامفریبی پیامبر اسلام پرده برمی دارد:
الف
هر
حكمى را نسخ كنيم
·
این آیه اولا حاکی از آن است که
گاهی پیامبر اسلام آیات الهی کذائی را از بین می برد و بی اعتبار می سازد.
ب
و
يا نسخ آن را به تاخير اندازيم
·
گاهی هم پیامبر در بی اعتبار سازی آیات
الهی کذائی تأخیر می ورزد.
ت
هر
حكمى را نسخ كنيم، و يا نسخ آن را به تاخير اندازيم، بهتر از آن، يا همانند آن را
مىآوريم.
·
بهانه پیامبر در هر مورد این است
که همان آیه را و یا آیه بهتر از اآن را دوباره نازل خواهد کرد.
5
هر
حكمى را نسخ كنيم، و يا نسخ آن را به تاخير اندازيم، بهتر از آن، يا همانند آن را
مىآوريم.
·
این بدان معنی است که برخی از آیات
الهی کذائی پاسخگوی مسائل و معضلات همبود اسلامی نبوده اند.
·
به همین دلیل نسخ شده اند و وعده
نزول آیه بهتری داده شده است.
·
و یا در اعتبار آیه ای تردید بوده
و نسخ آن به بعد موکول شده است.
6
آيا
نمى دانستى كه خداوند بر هر چيز توانا است؟
·
اکنون پس از بالا آمدن افتضاح کار،
هندوانه ای زیر بغل خدا چپانده می شود:
·
خدائی که عاجز از نازل کردن آیه به
درد بخور بوده، قادر مطلق قلمداد می شود.
ادامه دارد.
وقت گذاشتن روی ای مطالب دردی از ملت دوا نمیکند
پاسخحذفممنون
پاسخحذفناهید
اگر تحلیل نشود نمی تواند مورد قضاوت عینی و علمی قرار گیرد.