پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور
کارل هاینتس بارک
برگردان
شین میم شین
2
توماس
هوبس
توماس هوبس (1588 ـ 1679)
ریاضی دان، دولتتئوریسین
و فیلسوف انگلیسی
در
عصر جدید آغازین
کتاب معروف او
«هیولا» نام دارد.
·
توماس هوبس در حین انقلاب
انگلیس آموزش فرانسیس بیکن را تکامل می بخشد.
1
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، توماس هوبس «آموزش بیکن
را سیستماتیزه (منظم) می کند، ولی به اثبات دقیقتر اصل
اساسی او راجع به منشاء شناخت و ایده ها (یعنی جهان حسی)
اقدام نمی کند.»
·
او اما در عین حال «پیشداوری های ته ئیستی ماتریالیسم
فرانسیس بیکن را از بین می برد.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»،
جلد، 22، ص 294 )
2
·
توماس هوبس تفاوتگذاری فرانسیس بیکن
میان روح حسی فانی و روح
عقلی جاوید با منشاء الهی را دور می اندازد و خواهان طرد کامل فقه (تئولوژی) از فلسفه می شود.
3
·
بنظر توماس هوبس موضوع
فلسفه از اجسامی تشکیل می یابد که تشکیل شان قابل فهم باشد و بطور عقلی قابل
بازسازی باشند.
4
·
از این رو، توماس هوبس
فلسفه را آموزش اجسام نیز می نامد.
5
·
توماس هوبس میان اجسام طبیعی و مصنوعی تفاوت قائل می شود:
·
بنظر او دولت که بوسیله قراردادها و موافقت نامه های انسانی
تشکیل می شود، یک جسم مصنوعی است.
6
·
بر این مبنا ست که او فلسفه را به طبیعتفلسفه و دولتفلسفه
(شهروندی) تقسیم
بندی می کند.
7
·
خطوط اصلی فلسفه هوبس
به شرح زیرند:
الف
·
ماتریالیسم یونیورسال در آموزش اجسام
ب
·
آنتروپولوژی ناتورالیستی
ت
·
ایدئال دولتی خودمختاری مطلق.
·
مراجعه کنید به ماتریالیسم، آنتروپولوژی، خود مختاری در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
8
·
هوبس با آثار زیرین خود که به مسائل مربوط به جامعه و دولت اختصاص دارند، مرحله نوینی را در توسعه
تئوری حقوق طبیعی بنیانگذاری می کند:
الف
·
علل اولیه حقوق طبیعی و دولتی (1640)
ب
·
در باره شهروندان (1642)
ت
·
هیولا (1681)
9
·
خودویژگی دولتتئوری هوبس در این نظر است که غریزه
حفظ نفس هر فرد در وضع طبیعی، جنگ همه علیه همه را ایجاب می کند و تنها از طریق برقراری نظام
اجتماعی ئی که در آن دولت نماینده
خواست های همه مردم باشد و قدرت مافوق همه را داشته باشد، می تواند وضع حقوقی و صلح آمیز برقرار
شود.
·
(دولت در قاموس هوبس،
وسیله گذار از وضع طبیعی به وضع حقوقی است.
·
وسیله ی گذار از جنگل به جامعه است.
·
وسیله گذار از جهنم جنگ همه بر ضد همه به همبود صلح آمیز
است. مترجم)
10
·
در جامعه تئوری و دولتتئوری
هوبس نه تنها شهروندان بمثابه بنیانگذار جامعه و دولت برجسته می شوند و فونکسیون دولت بطور راسیونال (عقلائی) تعیین می
شود، بلکه علاوه بر آن، همزمان دولتتئوری تئولوژیکی دور
انداخته می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر