نعیمه،
دختر جوانی از اعراب بومی مقیم اهواز بود
حکم قتل او توسط پدر و برادرانش صادر و به دست آنها اجرا شده بود.
در
سؤال و جواب های اولیه
که اهالی محل در مقام بازپرس و دادستان و قاضی
از
جانیان به عمل آوردند، ادعا شد
که نعیمه تن به عشقی حرام سپرده است
و افراد
ذکور خانواده برای زدودن لکه این ننگ چاره ای نداشتهاند،
جز آنکه سرش را
ببرند و روی تنش بگذارند
و برای حفظ شرافت خود بر سر در خانه به تماشای
عموم بگذارند.
پدر و برادران نعیمه
در کمال سرافرازی در خانه نشسته بودند و از محکمه و استنطاق باک نداشتند.
مادر نعیمه
مادر نعیمه
در کنار لباس های خونین نعیمه
بی آنکه چشم به گریه، تر کند،
چای غلیظ
مینوشید و استکان های خونرنگ چای را
همچون ناز شست
در برابر شوهر و
پسران خود می نهاد.
پایان
تحلیلی از شین میم شین
تحلیلی از شین میم شین
آثار هنری را به دشواری و به ندرت می توان فی الفور درک کرد و توضیح داد:
چون برای درک آثار هنری (مثلا شعر) به مدد بی بدیل تجربه شخصی و یا تجربه تاریخی نیاز مبرم است.
چرا و به چه دلیل؟
برای اینکه هر اثر هنری نیز انعکاس استه تیکی ـ تئوریکی تجربه ای است.
چون برای درک آثار هنری (مثلا شعر) به مدد بی بدیل تجربه شخصی و یا تجربه تاریخی نیاز مبرم است.
چرا و به چه دلیل؟
برای اینکه هر اثر هنری نیز انعکاس استه تیکی ـ تئوریکی تجربه ای است.
مثال
تجربه و یا حادثه فوق الذکر، ما را هم به یاد شعری از محمد زهری می اندازد و هم به فهم بهتر، عمیق تر و دقیق تر آن رهنمون می شود.
این شعر محمد زهری در همین صفحه منتشر شده است.
این شعر محمد زهری در همین صفحه منتشر شده است.
کدام شعر بوده است؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر