پروفسور
دکترالفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
10
ریچارد آوناریوس (1843 ـ 1896)
فیلسوف آلمانی
از نمایندگان امپیریوکریتیسیسم
·
ایدئالیسم ذهنی، دانش تجربی را با ادراک یکی می گیرد و
آن را قاعدتا به مقوله مرکزی سیستم های فلسفی خود تبدیل می کند.
·
(اوه ناریوس، « نقد دانش تجربی
محض»)
الف
جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی
·
جورج برکلی (برکه لی) دانش تجربی را حتی بمثابه جریان روانی محض
قلمداد می کند.
ب
دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
·
دیوید هیوم دانش تجربی را بهم پیوستن ایده ها بنا بر عادت می
داند.
ت
ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
·
بنظر کانت، دانش تجربی
با شناخت یکسان است.
·
دانش تجربی شناخت مرکب است که تنها بوسیله فرم های تفهیم تجسمی و مفاهیم اپریوریستی (ماورای تجربی) فهم که بکمک شان احساس ها مورد کند و کاو قرار
می گیرند تا به وحدت ترکیبی دست یابند، امکان پذیر می گردد.
پ
·
نئوکانتیانیسم با آغاز از کانت
و با اشاره به هیوم و برکلی، دانش تجربی را بطور
کلی خالق اشیا می نامد.
·
مراجعه کنید به نئوکانتیانیسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
13
·
مفهوم «دانش تجربی» مفهوم صریح و روشنی نیست:
الف
·
مفهوم «دانش تجربی» هم استنتاجات ماتریالیستی را امکان
پذیر می سازد.
ب
·
و هم استنتاجات ایدئالیستی ـ ذهنی را.
14
·
از این رو، مفهوم «دانش تجربی» را باید به زبان علمی در
تعریف صریح و در خطوط جهان بینانه واضح و روشن مورد استفاده قرار داد.
15
·
به قول لنین، «درپشت کلمه دانش تجربی، بی تردید هم می
تواند گرایش ماتریالیستی در فلسفه نهفته باشد، هم گرایش ایدئالیستی و هم گرایش کانتی و هیومی.
·
دانش تجربی هم گرایش ماتریالیستی و هم گرایش ایدئالیستی
در فلسفه را شامل می شود و درهم آمیزی آنها را تضمین می کند.»
·
(کلیات لنین، جلد 14، ص 143، 148)
·
مراجعه کنید به پراتیک، شناخت در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر