۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

حقیقت (6)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ  
برگردان شین میم شین

4

تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی
ادامه

 15
·        شناخت عبارت است از وحدت مطلق و نسبی.

16
·        شناخت بیواسطه ی مطلق امکان ناپذیر است.

17
·        مطلق تنها بکمک نسبی می تواند شناخته شود و در نسبی، همیشه مطلق آشیان دارد.

18
·        تفکر انسانی بنا بر طبیعت خود قادر است به ما حقیقت مطلق را که از جمع حقایق نسبی  ترکیب یافته است، نشان دهد و نشان هم می دهد.

19
·        هر مرحله ای از توسعه علم به این خرمن حقیقت مطلق دانه جدیدی می افزاید، اما مرزهای حقیقت هر قانون علمی نسبی اند و با توسعه بعدی دانش می توانند پهناورتر و یا تنگتر شوند.
·        (لنین، «مجموعه آثار»، جلد 14، ص 129)

20
·        تمیز حقیقت نسبی از حقیقت مطلق برای درک روند توسعه دیالک تیکی شناخت از اهمیت اساسی برخوردار است.

21
·        فلسفه غیرمارکسیستی هرگز نتوانسته به علت این مسئله پی ببرد.

22
·        فلسفه غیرماکسیستی یا دچار رلاتیویسم (نسبیتگرائی)  شده و به انکار هر گونه حقیقت عینی برخاسته و یا دچار مطلق کردن دگماتیستی  حقیقت شده است.

·        مراجعه کنید به رلاتیویسم، دگماتیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

23
·        تمیز حقیقت مطلق از حقیقت نسبی به قول لنین، «به اندازه کافی نامعین است، تا از تبدیل علم به جزم ـ بمعنی معیوب کلمه، یعنی به جزم مرده، منجمد و اسکلت وار ـ جلوگیری کند.

24
·        تمیز حقیقت مطلق از حقیقت نسبی اما در عین حال به اندازه کافی معین است تا بطرز قطعی و بی برو برگردی میان خود و فیدئیسم و اگنوستیسیسم (ندانمگرایی ) مرزبندی کند.»
·        (لنین، «مجموعه آثار»، جلد 14، ص 131)

·        مراجعه کنید به فیدئیسم، اگنوستیسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر