۱۳۹۳ دی ۲۴, چهارشنبه

حقوق طبیعی (7)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

III
تاریخ تئوری های حقوق طبیعی

ب
حقوق طبیعی مسیحی
ادامه

2
جنبش های فرقه ای مسیحی
(منافقین)

·        جنبش های فرقه ای مذهبی قرون وسطی همچنان به حقوق طبیعی مطلق مسیحیت آغازین و مواعظ عیسی مسیح در کوه استناد می ورزیدند.

1
·        آنها به نام طبیعت، خدا و انجیل خواستار برابری اجتماعی و کمونیسم مهرآمیز آشتی ناپذیر با جهان گناهکار بودند.

2
·        جنبش های فرقه ای مسیحی نه فقط بر ضد گناه (به همان سان که حقوق طبیعی نسبی موضع می گیرد)، بلکه همزمان بر ضد دولت (برخلاف حقوق طبیعی نسبی که مشروعش می داند)، موضع می گرفتند.

3
·        در حالیکه فرقه های مذهبی رادیکال با توسل به قهر انقلابی در پی احیای نظام زندگی طبیعی مسیحی راستین بودند، فرقه های بردبار و رنجکش مسیحی به تشکیل محافل جهانگریز مسیحیت آغازین اقدام می کردند و بر تحول نظام دولتی موجود چشم پوشی می کردند.

3
لوتریسم

 مارتین لوتر (1483 ـ 1883)
فقیه و آموزگار رفرماسیون

·        حقوق طبیعی لوتر بر ایده حقوق طبیعی دوگانه، بر ایده وضع آغازین مطلق و وضع بعد از ارتکاب گناه نسبی، بر ایده استخراج دولت از گناه بنی آدم، بر ایده ارزیابی حقوق مثبت بر مبنای حقوق طبیعی نسبی، بر ایده مصالحه با مالکیت خصوصی و تمرکز قدرت و جنگ در دست دولت وفادار می ماند.

4
کالوینیسم

 یوهانس کالوین (1509 ـ 1564)
اصلاح طلب مذهبی فرانسوی الاصل
مؤسس کالوینیسم

·        حقوق فردی بشر و دفاع از آن در مقابل زور را حقوق طبیعی کالوینستی وارد حقوق طبیعی مسیحی کرده است.

1
·        برای ادارات تابعه (ولی نه برای افراد منفرد) در صورت بی لیاقتی قدرت عالیه حق مقاومت قایل می شود.

2
·        حقوق طبیعی در این نقطه، با ایده های خود مختاری مردم، منشاء مردمی قدرت و مشروعیت کنترل طبقاتی (طبقه متوسط (قدرت عالیه پیوند برقرار می کند.
·        طبقاتی که در فرانسه، اسکاتلند و هلند از اعتبار و اهمیت بزرگی برخوردار بوده اند.

3
·        بدین طریق حقوق طبیعی کالوینیستی به حقوق کنترل طبقاتی قدرت عالیه، به قانون اساسی طبقاتی و سرانجام به حق اقدام به انقلاب مبدل می شود.

4
·        حقوق طبیعی کالوینیستی در رابطه با حیات اقتصادی، تفاوت هائی با حقوق طبیعی کاتولیکی دارد.

الف
·        حقوق طبیعی کالوینیستی تجارت و نزولخواری را منطبق با حقوق طبیعی می داند و از دیدگاه مسیحیت مشروع اعلام می کند.

ب
·        نتیجه این موضعگیری، برقراری پیوند میان کالوینیسم و کاپیتالیسم در حال رشد بوده است.

·        بر خلاف کاتولیسیسم و لوتریسم،  که به اکراه تن به الزامات حقایق امور داده اند.

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر