پروفسور دکتر وینفرید شرودر
استاد دانشگاه فیلیپ ماربورگ آلمان
متخصص فلسفه آنتیک (جهان باستان کلاسیک)، عصر جدید آغازین،
روشنگری،
متافیزیک،
فلسفه مذهب،
فلسفه عملی،
تاریخ مفاهیم
آثار:
نیهلیسم اخلاقی
منشائات آته ئیسم
وینفرید
شرودر
برگردان شین
میم شین
·
حقوق طبیعی مفهوم اساسی آموزش
های اخلاقی، تئوری های دولت و یا تئوری های حقوقی است که بر مبنای نظام وجود طبیعی و یا الهی
و یا بر مبنای خصایص طبیعی انسانی، هنجارهای تکلیفی لازم را برای همزیستی انسان ها،
رفتار اخلاقی آنها و برای تحول نظام سیاسی و حقوقی
جامعه بوجود می آورند.
1
·
در ازمنه ی قدیم، نظام وجود طبیعی انسان ها بمثابه بنیان و معیار قوانین اخلاقی و سیاسی تلقی می شد.
الف
·
بدین طریق تبعیت از طبیعت و مرجع تقلید قرار دادن آن به درجه معیار اساسی ارتقا داده می شد.
ب
·
آنگاه هر قانون اخلاقی و هر نظام
سیاسی ـ حقوقی که با نظام طبیعی و یا
با نظام الهی و عقلی مقرر شده برای انسان و
جامعه انطباق نداشت، بمثابه دست پخت خودسرانه انسانی، بمثابه مظهر زوال و فساد وضع طبیعی بی عیب و نقص آغازین و یا نتیجه مکافات
اعمال پلید انسان ها تلقی می شد.
I
پیدایش مفهوم حقوق عقلی و یا حقوق فلسفی
·
در قرن هفدهم، با حقوق طبیعی دنیوی
مبارزه انتقادی بر ضد این مفهوم غیرتاریخی ـ هنجاری از طبیعت و استنتاجات و مطالبات مستخرجه از آن آغاز شد.
1
·
آنگاه هر آنچه که طبیعت مقرر داشته، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و
تابع کردوکار روحی خلاق انسانی اعلام شد.
·
بدین طریق، پیشرفت خرد ـ بمثابه عامل تعیین کننده ـ عمده گردید.
2
·
نظام طبیعی، دیگر نه بمثابه معیار مقرر شده از قبل، بلکه
بمثابه نظام آغازین بدوی مبتنی بر زور جسمانی
و نادانی ارزیابی شد که باید از میان برداشته شود و بوسیله نظام معقول منطبق با
خصایص طبیعی انسانی جایگزین گردد.
3
·
بدین طریق جای مفهوم حقوق طبیعی را مفهوم حقوق
عقلی و یا حقوق فلسفی گرفت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر