۱۳۹۳ دی ۲۲, دوشنبه

حقوق طبیعی (5)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

III
تاریخ تئوری های حقوق طبیعی
ادامه

5
استوئیسم

 مارکوس تولیوس سیسرو (106 ـ 43 ق. م.)
سیاستمدار، وکیل، نویسنده، فیلسوف و سخنران معروف روم
از متفکران بزرگ آنتیک روم
منتقل کننده فلسفه یونان به روم
مؤلف آثار بیشمار
آثار او به مثابه سرمشق برای لاتینیته «طلائی» تلقی می شوند.
سیسرونیانیسم

·        برای آشنائی دقیق با تاریخیت حقوق طبیعی و تاریخ حقوق طبیعی می توان به حقوق طبیعی استوئیکی مراجعه کرد که توسط سیسرو و استوئیسم رومی تنظیم یافته است.

1
·        حقوق طبیعی استوئیکی حاوی این نظریه است که بشریت در آغاز در شرایط آزاد و برابر زندگی می کرد و انسان ها ببرکت بشردوستی ـ بمثابه قانون طبیعی خرد ـ با یکدیگر پیوند داشتند.

2
·        پس از آن که به سبب خود پرستی، مال پرستی و جاه پرستی این «عصر طلائی»  متلاشی شد، بمثابه واکنش در مقابل شر، از همان قانون طبیعی خرد، نظام اجتماعی مبتنی بر مالکیت خصوصی و نظام دولتی مبتنی بر حقوق مثبت تشکیل شد.

3
·        نتیجه نهائی اینکه باید تحت مناسبات موجود خود را حفظ کرد و در مقابل اشرار ایستادگی نمود.

4
·        از حقوق طبیعی مطلق دوران آغازین، حقوق طبیعی نسبی دوران ما بعد پدید آمد که عمدتا به توجیه نظام دولتی و حقوقی موجود می پردازد.
·        (ارنست ترولچ)  

6
اپیکوریسم

 اپیکور در مدرسه آتن
اپیکور (341 ـ 271 ق. م)
از فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم

·        اپیکور و لوکره تیوس کاروس به عنوان پیرو آموزش او، به قطع رابطه با ایده عصر طلائی و ایده حقوق طبیعی مطلق جامه عمل می پوشانند.

1
·        آنها بر آن بوده اند که حقوق منطبق با طبیعت عبارت است از توافق مفیدی که بنا بر آن، انسان ها نباید به یکدیگر صدمه برسانند و از یکدیگر صدمه ببینند.

2
·        آنها بر آن بوده اند که بنی نوع بشر با شناخت معایب و نواقص وضع طبیعی آغازین به این نتیجه می رسد که باید بر طبق یک توافق قراردادی به جبر حقوق تن در دهند.

3
·        لوکره تیوس در کتاب خود تحت عنوان «راجع به طبیعت چیزها»  می نویسد:
·        «از آنجا که بنی نوع بشر از جنگ لاینقطع و از زندگی زیر زورگوئی به تنگ آمده بود، رفته رفته خود را تسلیم قانون و جبر حقوق کرد.»

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر