ارسطو و افلاطون
برگردان
شین میم شین
·
اسنسیالیسم و یا آموزش ماهیت
بر آن است که نوع و رفتار خاص هر چیز را می توان بر اساس ماهیت و یا طبیعت حقیقی
آن چیز توضیح داد، تعیین، تعریف، استدلال و اثبات کرد.
1
·
از دید اسنسیالیسم ماهیت
هر چیز با تغییر آن چیز عوض نمی شود
2
·
اسنسیالیسم ضد اکتوئالیسم
است.
3
·
اکتوئالیسم همه چیزها را در تحول مدام می داند.
4
·
اسنسیالیسم یکی از زیرمواضع رئالیسم
عمومی است.
5
·
افلاطون و ارسطو را بانی اسنسیالیسم در فلسفه می دانند.
6
·
پوپر در علمتئوری خود به انتقاد از اسنسیالیسم متدیکی می
پردازد و آن را ضد نومینالیسم می داند.
7
·
پوپر اسنسیالیسم و یا «فلسفه ماهیت» را به نقد می کشد.
·
به این دلیل که از دیدگاه اسنسیالیسم، هر تعریفی در
رابطه با ماهیت مفاهیم می تواند درست و یا نادرست باشد.
8
·
هر سؤالی که در فرم «این ... چیست؟» فرمولبندی می شود،
حاوی پیش شرط های اسنسیالیستی زیر است:
·
در جهان ـ حداقل در زمینه مورد نظر ـ انتظام طبیعی چیزها
وجود دارد.
·
همیشه ببرکت «ماهیت بینی» فقط یک پاسخ درست وجود دارد که
ایدئال، قطعی و قابل شناسائی است و در مبدأ هر استدلال تضمین شده قرار دارد
(هاسرل، شلر)
9
·
در مورد چیزها بر بنیان خواص و مشخصات ماهوی خودتوصیفگر
آنها، کلام آخر وجود دارد.
10
·
از هر عبارت زبانی مطروحه ـ بی اعتنا به مسئله ـ همیشه
معنی واحدی استنباط می شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر