۱۳۹۳ دی ۲۳, سه‌شنبه

تشنه


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
تولدی دیگر
 (1341)   

·        من گلی بودم
·        در رگ هر برگ لرزانم، خزیده عطر بس افسون
·        در شبی تاریک روییدم
·        تشنه لب، بر ساحل کارون

·        بر تنم تنها شراب شبنم خورشید می لغزید
·        یا لب سوزنده مردی که با چشمان خاموشش
·        سرزنش می کرد، دستی را که از هر شاخه سر سبز
·        غنچه نشکفته ای می چید

·        پیکرم، فریاد زیبایی
·        در سکوتم نغمه خوان، لب های تنهایی  
·        دیدگانم خیره در رؤیای شوم سرزمینی دور و رؤیایی
·        که نسیم رهگذر در گوش من می گفت:
·        «آفتابش رنگ شاد دیگری دارد»

·        عاقبت، من ـ بی خبر ـ از ساحل کارون
·        رخت بر چیدم
·        در ره خود، بس گل پژمرده را دیدم
·        چشم هاشان، چشمه خشک کویر غم
·        تشنه ی یک قطره شبنم

·        من به آنها سخت خندیدم
·        تا شبی پیدا شد از پشت مه تردید
·        تک چراغ شهر رؤیا ها
·        من در آنجا ـ گرم و خواهشبار ـ
·        از زمینی سخت روییدم

·        نیمه شب جوشید خون شعر در رگ های سرد من
·        محو شد در رنگ هر گلبرگ
·        رنگ درد من

·        منتظر بودم که بگشاید به رویم آسمان تار
·        دیدگان صبح سیمین را
·        تا بنوشم از لب خورشید نور افشان
·        شهد سوزان هزاران بوسه تبدار و شیرین را

·        لیکن، ای افسوس، من ندیدم عاقبت در آسمان شهر رؤیا ها
·        نور خورشیدی
·        زیر پایم بوته های خشک با اندوه می نالند
·        چهره ی خورشید شهر ما، دریغا سخت تاریک است
·        خوب می دانم که دیگر نیست امیدی
·        نیست امیدی

·        محو شد در جنگل انبوه تاریکی
·        چون رگ نوری، طنین آشنای من
·        قطره اشکی هم نیفشاند آسمان تار
·        از نگاه خسته ی ابری به پای من

·        من گل پژمرده ای هستم
·        چشم هایم، چشمه ی خشک کویر غم
·        تشنه یک بوسه ی خورشید
·        تشنه یک قطره ی شبنم  

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر