۱۳۹۳ بهمن ۱۱, شنبه

حقیقت امر (2) (بخش آخر)


پروفسور دکتر  دیتر ویتیچ
پروفسور دکتر هاینریش پارتی  
برگردان شین میم شین

12
·        اگر علمی نتواند حقایق امور خود را از علوم دیگر و یا از دانش روزمره تهیه کند، آنگاه برای کسب حقایق امور به متدهای خاصی نیاز پیدا می کند، که از قرار زیر خواهند بود:

الف
·        مشاهده

ب
·         آزمایش

ت
·        بررسی های اجتماعی تجربی (امپیریکی) 

پ
·        مطالعه منابع تاریخی و غیره.

13
·        حقایق اموری که مرحله بندی های کمی عرصه های واقعی معینی را منعکس می کنند، امروزه می توانند بوسیله دستگاه های خودکار (اوتومات ها) گروهبندی و طبقه بندی شوند.

14
·        امروزه رابطه حقایق امور با احکام نظری هر سیستم علمی (احکام نظری ئی که به توضیح حقایق امور می پردازند) عرصه اختلافات فلسفی شدیدی است.
·        مثلا نمایندگان تجربه گرائی (امپیریسم) مدرن تفاوت موجود میان حقایق امور و احکام نظری یک سیستم علمی را چنان مطلق می کنند که برای حقایق امور فقط رابطه با واقعیات امور، ولی نه با احکام نظری باقی می ماند.

·        مراجعه کنید به تجربه گرائی (امپیریسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

15
·        فلاسفه نئوپوزیتیویست بر آنند که احکام نظری هر سیستم علمی نمی توانند شامل حال  واقعیات اموری باشند که حقایق امور اساسی سیستم شامل حال شان نمی شوند.
       
·        مراجعه کنید به نئوپوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

16
·        تاریخ علوم اما بطلان این نظرات را اثبات می کند.
·        زیرا احکام مربوط به عرصه های هنوز نا شناخته واقعیت عینی می توانند از احکام نظری نتیجه گرفته شوند و بدین طریق است که پیشگوئی های علمی امکان پذیر می گردند.

·        مراجعه کنید به پیش بینی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

17
·        این امر درعین حال حاکی از آن است که با تعمیم حقایق امور می توان به کسب احکام حقیقی جدیدی نایل آمد که همانند خود حقایق امور، واقعیات امور واقعیت عینی را تشکیل می دهند.

·        مراجعه کنید به حکم، واقعیت امر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری         

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر