۱۳۹۳ بهمن ۵, یکشنبه

حقیقت (3)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ  
برگردان شین میم شین

2
حقیقت در فلسفه توماس فون اکوین
تومیسم

 توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·        نظریه ارسطو تأثیر مهمی بر توسعه بعدی تئوری شناخت، باقی گذاشته و اغلب ـ مثلا توسط توماس فون اکوین ـ با نظریات ایدئالیستی آمیخته شده است.

1
·        تومیسم حقیقت را انطباق فهم با چیزها می داند.

2
·        اما این چیزها دارای یک «حقیقت اونتولوژیکی اند، زیرا آنها با ایده های فهم الهی انطباق دارند و درست به همین دلیل است که فهم انسانی به برکت سهیم بودن درفهم الهی، قادر به شناخت آنها ست.

3
·        خدا اولین و عالی ترین حقیقت است.

4
·        خدا منشاء همه حقایق است.»
·        (سوما تئولوتیکا، 16)

3
 حقیقت در فلسفه بورژوائی واپسین

·        فلسفه بورژوائی واپسین حاوی سه گرایش زیر راجع به حقیقت است:

1
·        نظریه تومیسم تحت نام رئالیسم نئوتومیستی

2
·        گرایش به سوبژکتیویزاسیون (سوبژکتیو کردن) حقیقت

3
·        گرایش به تبدیل حقیقت به چیزهای ایدئال شیئیت یافته

·        مراجعه کنید به رئالیسم، تومیسم، نئوتومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·        در هر دو مورد یاد شده، اساس و پایه نظریه ارسطوئی حقیقت دور انداخته می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر