تحلیلی
از شین میم شین
محتسب
نمیداند این قدر که صوفی را
جنس
خانگی باشد همچو لعل رمانی
·
معنی تحت اللفظی:
·
محتسب خبر ندارد که صوفی به شراب
خانگی همان ارج و ارزش را قایل است که به لعل سرخ.
1
·
خواجه در این بیت، اهل عرفان را به
شرابکشی در خانه و میخواری پنهانی متهم می کند.
·
کسی که کسب و کاری جز تبلیغ
میخواری ندارد، اوپوزیسیون ضد فئودالی را به میخواری پنهانی متهم می کند.
·
ترفند اسلوبی خواجه کجا ست؟
2
محتسب
نمیداند این قدر که صوفی را
جنس
خانگی باشد همچو لعل رمانی
·
جرم صوفی از دید خواجه این است که شراب
خواری اش بر خلاف شراب خواری خود او و دیگر اعضای طبقه حاکمه است:
الف
·
اعضای طبقه حاکمه شراب از می فروش
می خرند و علنا می خورند.
·
محستب هم یا چشم پوشی می کند ویا
بازداشت و محاکمه.
ب
·
صوفی اما شراب خانگی می خورد و
ضمنا دور از چشم محتسب.
·
در نتیجه پارسا جلوه می کند، ضمن
پلیدی.
3
محتسب
نمیداند این قدر که صوفی را
جنس
خانگی باشد همچو لعل رمانی
·
وقتی از طرز تفکر متافیزیکی بالاعم
و طرز تفکر فرمالیستی بالاخص سخن می رود، منظور همین است:
·
شیوه زیست صوفی در رابطه با میخواری
ماهیتا فرقی با اعضای طبقه حاکمه ندارد.
·
تفاوت فی مابین تنها در فرم است:
·
در طرز تهیه مشروب واحد و در طرز آشامیدن
آن است.
4
·
می توان گفت که خواجه دیالک تیک
نمود و ماهیت و یا دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دوئالیسم همه چیز و هیچ بسط و
تعمیم می دهد.
·
تا بهانه ای برای مظنون قلمداد
کردن و لو دادن صوفی سرهم بندی کند.
·
محتسب هم که مأمور طبقه حاکمه است
و اگر به بهانه می خانگی به تفتیش سوراخ سنبه های خانقاه ها بپردازد، حتما به جای
می به دنبال چیزهای ممنوعه و خطرناک دیگر هم خواهد گشت.
·
کینه طبقاتی خواجه به اهل عرفان در
هر صورت حد و مرزی نمی شناسد.
·
خواجه از هیچ بهانه ای برای تخریب
اعتبار اهل عرفان صرفنظر نمی کند.
پیش
زاهد از رندی دم مزن که نتوان گفت
با
طبیب نامحرم حال درد پنهانی
·
معنی تحت اللفظی:
·
رندی خود را از زاهد پنهان نگه
دار.
·
برای اینکه درد نهانی را نباید با
طبیب نامحرم گفت.
·
خواجه در این بیت از رندی فضیلتی
می سازد.
·
فضیلتی که نباید با زاهد در میان
نهاده است.
·
چرا؟
·
برای اینکه زاهد نامحرم است.
·
وقتی گفته می شود که خواجه از هیچ
و پوچ دستاویزی برای حمله به زاهد و عارف و صوفی سرهمبندی می کند، به همین دلایل
است.
·
و گرنه رندی و لاابالیگری چه فضیلتی است
که پی بردن بدان مستلزم محرم اسرار بودن باشد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر