۱۳۹۳ آذر ۱۰, دوشنبه

حد (3) (بخش آخر)


پروفسور دکتر کامیلا وارنکه
برگردان شین میم شین
ادامه

14
·        نتیجه متدئولوژیکی نهائی تعین حد چیزها و یا مناسبات حدی چیزها این است که همه اشیاء اصولا (اگر هم اغلب بطور بالفعل) از طرق ریاضی قابل بررسی می شوند.

15
·        این امر در مورد جریانات اندامی (ارگانیسمی) و اجتماعی نیز صدق می کند.

16
·        با مورد استفاده قرار دادن موفقیت آمیز سیبرنتیک و ریاضیات در اقتصاد سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی و غیره بطلان پیشداوری های متافیزیکی که گویا فقط جریانات بنیادی قابل محاسبه اند، اثبات می شود.

17
·        نتیجه حاصل از وحدت کمیت و کیفیت نهفته در مفهوم حد برای شناخت علمی و پراتیک اجتماعی انسان ها عبارت است از اینکه نمی توان تنها به پژوهش و بررسی جنبه های کمی و یا جنبه های کیفی یک پدیده اکتفا کرد.

·        (طرز تفکر متافیزیکی همین است. مترجم)  

·        مقوله حد تکمیل متقابل این دو طرز نگرش را طلب می کند.

18
·        سوسیالیسم، به عنوان مثال، در مقابل سرمایه داری، بلحاظ مناسبات تولیدی به معنی کیفیت جدیدی است.
·        با برقراری مناسبات تولیدی سوسیالیستی زحمتکشان کشور کیفیت نوینی پدید می آورند.

19
·        اما ساختمان سیستم اجتماعی پیشرفته سوسیالیستی در عین حال در مقایسه با جوامع سرمایه داری راندمان بمراتب بالاتر تولید را، رفع بهتر نیازهای روزافزون مردم را، سطح عالی تر آموزش و فرهنگ را، یعنی سطح تولیدی، سطح زندگی و سطح آموزشی ئی را که بلحاظ کمی هم بهتر از کاپیتالیسم باشد، ایجاب می کند.

20
·        یکسان انگاشتن برقراری مناسبات تولیدی سوسیالیستی با پیروزی سوسیالیسم بطور کلی به معنی مطلق کردن جنبه کیفی قضیه است.
·        اما منوط و وابسته اعلام کردن پیروزی سوسیالیسم به سطح زندگی بالاتر مردم، برعکس، بمعنی مطلق کردن جنبه کمی قضیه خواهد بود.

·        مراجعه کنید به کمیت، کیفیت، کمیت و کیفیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر