۱۴۰۴ شهریور ۳۱, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأعراف ) (۴۶۸)

صفحه ای از نور(دانلود متن، ترجمه، صوت)/ صفحه 151(سوره اعراف، آیات 1 الی 11)  - استاد منشاوی | ضیاءالصالحین      

   

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی


﴿اتَّبِعُوا مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۗ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ﴾
[ الأعراف: ۳]

از آنچه از جانب پروردگارتان برايتان نازل شده است پيروى كنيد و سواى او، از خدايان ديگر متابعت مكنيد. 

شما چه اندك پند مى‌پذيريد.


فرم فرمول بندی کریم در این آیه،
هم فوق العاده زیبا ست و هم بی همتا ست.
یعنی
خاص کریم و ابتکار بی نظیر او در تبیین نظر است:
کریم 
محتوای الهی قرآن را تکرار می کند و رعایت آن را توصیه می کند و از قائل شدن شریک  برای خدا نهی می کند.
بعد
به انتقاد از بشر (بندگان خدا) مأیوسانه شکوه سر می دهد.
خاصیت (خاص بودن) و منحصر به فردیت این طرز تبیین کریم همین جا ست.

بدین طریق
بر دشواری ابلاغ اندرز و انتقاد اشاره می کند.

منظور کریم از شرک  
فقط بت پرستی و فرعون پرستی و غیره نیست.
در این فرمول بندی های  کریم
استعاره ای کمین کرده است:
صرفنظر و پرهیز
 از
 شاه پرستی، 
پول پرستی، 
مال پرستی، 
خودپرستی، 
منافع خود پرستی
  و
عیش و نوش و شهوت پرستی.
 

﴿وَكَم مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا فَجَاءَهَا بَأْسُنَا بَيَاتًا أَوْ هُمْ قَائِلُونَ﴾
[ الأعراف: ۴]

چه بسا قريه‌هايى كه مردمش را به هلاكت رسانيديم،

 و

 عذاب ما شب هنگام يا آنگاه كه به خواب نيمروزى فرورفته بودند، 

به آنان دررسيد.

 
کریم
در این آیه،
قطب تهدید دیالک تیک تهدید و تطمیع (بیم و امید، شلاق  وشیرینی)  را بنا بر تجربه تاریخی مطرح می سازد و هشدار می دهد.
 
دلیل توسل مکرر کریم و طبقات حاکمه به این دیالک تیک
 کمبود دلیل و عقب ماندگی تئوریکی و علمی  و اسلوبی (متد فکری) جامعه است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر