پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۴۵
· کانت اگرچه در نظریه خود راجع به علیت از موضع هیوم حرکت می کند، ولی برخلاف او، علیت را واهی نمی شمارد و راه حل ایدئالیستی ـ ذهنی خود را در مورد مسئله علیت ارائه می دهد:
الف
· علیت یک مقوله ضرور (جبری) فکری است.
ب
· علیت مفهومی اپریوریکی (ماورای تجربی) است.
پ
· علیت مفهوم عقلی است که قبل از هر نوع تجربه ای وجود داشته است، که به کمک آن ما دریافت های خود را نظم و ترتیب می بخشیم.
ت
· علیت مفهوم عقلی ئی است که تجربه را به طور کلی امکان پذیر می سازد.
۴۶
· به نظر کانت نظم و ترتیب علی چیزها را فهم (عقل) وارد طبیعت می سازد.
(جهان بینی ایدئالیستی کانت
اکنون آشکار می گردد:
شعور (روح) مقدم بر وجود (ماده) است.
فهم و عقل مقدم بر علیت است.
مترجم)
۴۷
· انکار خصلت عینی علیت وجه مشترک ماهوی همه جریانات طرفدار ایدئالیسم ذهنی در فلسفه بورژوائی به ویژه پوزیتیویسم است.
۴۸
· و لذا به نظر ارنست ماخ علت و معلول تنها در ضمیر و ذهن بشری وجود دارند:
· «در طبیعت نه علتی هست و نه معلولی.»
· (ارنست ماخ، «مکانیک در راه رشد خود»، ۱۹۰۴ ، ص ۵۲۴. چاپ پنجم.)
۴۹
· موضع ارنست ماخ ناگزیر به موضع اسقف برکلی نزدیک می شود که اشیاء جهان خارج را به مثابه مجموعه ای از احساس های بشری قلمداد می کند و شناخت را نه انعکاس اشیاء ، روندهای مادی، بلکه تنظیم و تغییر شکل احساس ها می داند.
۵۰
· رد مفهوم علیت توسط ارنست ماخ با شانه خالی کردن او از توضیح پدیده های طبیعی در پیوند است.
۵۱
· به نظر ارنست ماخ، وظیفه علوم فقط توصیف پدیده های طبیعی باید باشد و برای توصیف پدیده ها به مفهوم علت نیازی نیست.
· زیرا برای آن شرط و پیوند فونکسیونی کافی اند.
۵۲
· زرفداران شرط گرایی (کندنسیونالیسم) نیر به همان گونه می کوشند به جای مفهوم علت، شرط را بنشانند و به جای پیوند علی، رابطه متقابل شرطی را.
۵۳
· اشلیک نیز به پیروی از هیوم علیت را در توالی زمانی و پیوند دادن فکری خلاصه می کند.
· (اشلیک، «تئوری عمومی شناخت»، ۱۹۱۸)
۵۴
· و رایشنباخ روابط عینی علی را با روابط احتمالی جایگزین می سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر