۱۴۰۴ شهریور ۲۱, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ر) رابطه علتی ـ معلولی (علی، علیت) (۱)

   

  پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

 شین میم شین

 

۱

·      رابطه علی (علتی ـ معلولی) فرم پیوند مبتنی بر تأثیرگذاری میان اشیاء ، روندها و سیستم های واقعیت عینی است، که در آن پدیده ای علت نامیده می شود، که تحت شرایط معینی ـ بالضروره ـ موجب پیدایش پدیده ای دیگر یعنی معلول می شود.

 

۲

·      از این رو مفاهیمی از قبیل «علیت»، «رابطه علت و معلولی»، «رابطه علی»  و غیره می توانند به عنوان واژه های مترادف مورد استفاده قرار گیرند.

 

۳

·      به قول لنین، به رسمیت شناختن اصل علیت و امکان انعکاس پیوندهای عینی و واقعی مبتنی بر اصل علیت در ضمیر انسانی مشخصه ماهوی هر فلسفه ماتریالیستی است.

 

۴

·      از این رو مسئله علیت برای تشخیص سمتگیری فلسفی این و یا آن «ایسم» جدید اهمیت ویژه ای کسب می کند.

·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۴۹)

 

۵

·      مفهوم و اصل علیت به سبب رابطه تنگاتنگش با مسئله اساسی فلسفه دارای اهمیت جهان بینانه مهمی است و لذا تاریخ توسعه نظریه علیت در فلسفه و علوم منفرد، تاریخ مبارزه میان جریانات اصلی فلسفی یعنی ماتریالیسم و ایدئالیسم (بویژه ایدئالیسم ذهنی) بوده است.

 

۶

·      رویاروئی میان درک متافیزیکی و درک دیالک تیکی از علیت نیز رویاروئی آسانی نبوده است.

 

۷

·      به نظر ماتریالیست های یونان باستان همه حوادث جهان بنا بر ضرورت فراگیر عینی تعیین می شوند.

 

۸

·      آنها بر آن بوده اند که هستی از یک و یا چند اصل (جوهر) مادی پدید آمده است.

 

۹

·      ولی آنها درک روشنی از اصل علیت نداشته اند.

 

۱۰

·      شاید بتوان نظریه دموکریت را درک روشنی از اصل علیت تصور کرد که بنا بر آن همه چیز از یک علت ضرور ناشی می شود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر