۱۳۹۹ اسفند ۵, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ذ) (ذرات بنیادی) (۴)

Stabil und unteilbar sind nur die kleinsten Elementarteilchen 

 ذرات بنیادی

  ingenieurwissenschaften/elementarteilchen-1817 

 

ذرات بنیادی

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

۳۹

·     قوانین بقا در طبقه بندی نقش مهمی بازی می کنند.

 

۴۰


هیپرون
(Hyperon)

هیپرون‌ها گروهی از ذرات بنیادی متعلق به ردهٔ باریون‌ها هستند، که جرمشان از جرم نوترون بیشتر ولی طول عمرشان بسیار کوتاه است. تمام باریون‌هایی که نوکلئون نیستند هیپرون نام دارند. ولی چون همه هیپرون‌ها به نوکلئون‌ها واپاشیده می‌شوند، می‌توان آنها را همچون نوکلئون‌های برانگیخته فرض کرد. برای هر هیپرون یک پادذره وجود دارد.

 ویکی‌پدیا

An artist’s impression of the interaction between Omega (Ω) hyperon (left) and a proton (right). Image credit: Daniel Dominguez.

 

·     به عنوان مثال به مدد طبقه بندی به اصطلاح «ذرات نادر» بنا بر ایزو اسپین، توانستند وجود ای ـ هیپرون و آنتی آی ـ هیپرون درخور آن را پیشگویی کنند.

 

۴۱

·     هر دو ذره ضمنا کشف شده اند.

 

۴۲

·     مبنای هویریستیکی و متدئولوژیکی برای آن، قانون بقای ایزو اسپین بوده است.

 

۴۳

·     از آنجا که تعداد ذرات بنیادی بیشتر از تعداد عناصر شیمیایی است، یا باید اندیشه مربوط به ذرات «اصیل» را رها کرد که آنها را نقاط گرهی کذایی طیف انرژی محسوب می دارد که در میدان تأثیرات متقابل وجود دارند.

·     یعنی ذرات فرم های نمودین یک کل هستند.

·     آنسان که مسئله میدان انرژی بالاخره چیست، به لحاظ فیزیکی باز (بی جواب) می ماند و بنیادیت (اله منتاریته) ذرات نسبی نیز به همین سان.

·     و یا باید بنا بر کلیشه انتظامی به دنبال ذراتی گشت که به مثابه ذرات «اصیل»، سنگپایه هایی برای ذرات بنیادی کنونی موسوم به میکرو ذرات محسوب می شوند.

 

۴۴


گروه واحد ویژه
(Special unitary group)

ترجمه‌شده از انگلیسی-در ریاضیات ، گروه واحد ویژه درجه n ، مشخص شده SU ، گروه دروغ ماتریس های واحد n × n با تعیین کننده 1 است. ماتریسهای واحد کلی تر ممکن است به جای واقعی 1 در حالت خاص ، دارای تعیین کننده های پیچیده ای با مقدار مطلق 1 باشند. عملکرد گروه ضرب ماتریس است. ویکی‌پدیا 

 

·     گام اساسی در این جهت، کشف رابطه موزون توسط گل ـ من و نتس ـ من بوده که به گروه واحد ویژه (SU (3)) معروف شده است.

 

۴۵

·     معلوم شده که ذرات مختلفی به لحاظ خواص فیزیکی متعدد مهمی یکسانند و تفاوت شان به لحاظ جرم و بار الکتریکی و اسپین است.

 

۴۶


Multiplet

ترجمه‌شده از انگلیسی-یک چندگانه اصطلاحات است که اغلب در فیزیک برای نمایش یک ساختار ریاضی استفاده می شود ، معمولاً نمایشی غیرقابل تقلیل از یک گروه Lie است که به عنوان عملگرهای خطی در یک فضای برداری واقعی یا پیچیده عمل می کند.  
ویکی‌پدیا

 

·     بر مبنای روابط موزون بارز آنها می توان اکنون گروه هایی از ذرات بنیادی (مولتی پلت) را تنظیم کرد که به عنوان مثال، شبیه جسمی هشت ضلعی اند و هر گوشه آن را ذره ای اشغال کرده است.

 

۴۷

·     تا کنون اما به لحاظ درک مجموعه ذرات بنیادی نه  (SU (3)) به طرز قانع کننده ای توضیح داده شده اند و نه کلیشه های وسعت داده شده (SU (4) و (SU (6))

 

۴۸

·     اما ثمربخشی راه طی شده را می توان در این حقیقت امر دید که وجود یکی از ذراتی که بدین طریق پیشگویی شده بود، اثبات شده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر