۱۳۹۹ بهمن ۳۰, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اتمیسم منطقی) (۲) (بخش آخر)

Sechs Aufsätze zum Logischen Atomismus - Beiträge zur Logik der Erkenntnistheorie 1908-1918: ...  

پروفسور دکتر هوبرت هورستمن

برگردان

شین میم شین

 

 

۱۶

·    به قول ویگنشتاین، «از نحوه و نوع معین رفتار عناصر تصویر با یکدیگر، نحوه و نوع رفتار اشیاء با یکدیگر  نمودار می گردد.»

·    (ویتگنشتاین، «رساله منطقی ـ فلسفی»، فصل دوم، ص ۱۵»  

 

۱۷

·    اتمیسم منطقی برتراند راسل و ویتگنشتاین مبتنی بر مبانی اپریوریکی (ماورای تجربی) است.

 

۱۸

·    در اتمیسم منطقی ایندو، ساختار گسسته (دیسکرت) جملات، مطلق می شود و به ساختار «جهان» منتقل می گردد.

 

۱۹

·    همانطور که جمله عنصری ترکیبی از کلمات (تبیینات) است، حقیقت امر هم ترکیبی از اشیاء است.

 

۲۰

·    به قول ویتگنشتاین نیز همانطور که کلمه (بیان) فقط در بافت جمله حاوی معنی است، به همان سان نیز هر شیئ فقط در چارچوب حقیقت امر، حاوی «پایه» است.

۲۱

·    به همانسان که بیان (کلمه) ساده ترین سنگ بنای (آجر اساسی) جمله است، به همان سان نیز اشیاء «تشکیل دهنده جوهرجهان اند.

·    به همین دلیل اشیاء نمی توانند مرکب باشند.»

·    (ویتگنشتاین، «رساله منطقی ـ فلسفی»، فصل دوم، ص ۲۱۱»  

 

۲۲

·    تجزیه و تحلیل برتراند راسل و ویتگنشتاین از  «جهان» به معنی فقط تمایل نئوپوزیتیویسم به مسئله گزاری به اصطلاح اونتولوژیکی است.

 

۲۳

·    برتراند راسل تز خصلت جوهری ـ اتریبوتی (صفت ممیزه) واقعیت عینی را به مثابه اونتولوژیزاسیون ساختار سوبژکت ـ مسند جملات دستور زبانی نمایندگی می کند و منکر مطابقت احساس های انسانی با چیزهای واقعی عینی است.

 

۲۴

·    به نظر ویتگنشتاین، اشیاء در نهایت، فقط اسامی ئی برای اتم های شناخت اند که به لحاظ منطقی غیرقابل تجزیه اند.

 

۲۵

·    اتمیسم منطقی با مفهوم حقیقت امر اتمی و یا جمله عنصری می افتد و برمی خیزد.

·    مراجعه کنید به حکم پروتوکلی

 

۲۶

·    می توان اثبات کرد که نه «حقایق امور» اولیه و مجزا (ایزوله) از یکدیگر وجود دارند ونه جملات عنصری به معنی اتمیسم منطقی.

·    مراجعه کنید به حقیقت امر اتمی

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر