۱۳۹۹ اسفند ۲, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) (اتم) (۳) (بخش آخر)

 

 File:Atom Diagram.svg

اتم

 

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر هلموت میلکه

برگردان

شین میم شین
 

۲۵


·    موفقیت های نظری (تئوریکی) و عملی (پراتیکی) فیزیک اتمی، بطلان نظریه پوزیتیویستی ارنست ماخ را به روشنی اثبات می کنند که مدعی بود که اتم فیکسیونی (ضد فاکت، قصه بافی) بیش نیست.

·    برای اینکه اتم با ارگان های حسی قابل ادراک نیست.

 

۲۶

·    استفاده عملی (پراتیکی) از انرژی اتمی برای حیات بشری سنگ محکی جهت اثبات صحت تصورات تئوریکی (نظری) ما از اتم است.

 

۲۷

·    پراتیک بشری ضمنا با ایجاد مصنوعی اتم هایی که در طبیعت به دلیل بی ثباتی بالای شان وجود ندارند، مثلا اتم هایی که در جدول مندلیف شماره نظامی بیشتر از ۹۳ دارند، صحت وجود اتم را اثبات می کند.

 

۲۸

·    توسعه تئوری اتم ها و موفقیت عملی فیزیک اتمی نه تنها بطلان کلیه نظریات ایدئالیستی و پوزیتیویستی راجع به اتم را اثبات می کند، بلکه ضمنا نشان می دهد که چگونه توسعه تئوری و پراتیک (نظر و عمل) علم الاشیایی (علم الطبیعی)، گذار از طبیعت ـ تصویر مکانیکی ـ ماتریالیستی (طبیعت ـ تصویر مبتنی بر ماتریالیسم مکانیکی) به طبیعت ـ تصویر دیالک تیکی ـ ماتریالیستی (طبیعت ـ تصویر مبتنی بر ماتریالیسم دیالک تیکی) را به دنبال آورده است و فقط قانونمندی های دیالک تیکی قادر به درک ساختار و تأثیر متقابل اتم ها و ذرات است.

 

۲۹

·    به ویژه باید خاطرنشان شد که پیشگویی های لنین در اثرش تحت عنوان «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم» راجع به بی پایانی کمی اتم و الکترون با توسعه فیزیک مدرن در نیمه اول قرن بیستم تماما تصدیق و تأیید شده و  کماکان باید برای پژوهش های بعدی قبل از همه در  عرصه تئوری ذرات به مثابه قانون اسلوبی (متدیکی) اعتبار داشته باشند.

 

·    مراجعه کنید به اتمیسم (اتمیستیک)

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر