۱۳۹۹ اسفند ۲, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) (حقیقت امر اتمی) (۱)

 https://www.deutschlandfunkkultur.de/media/thumbs/1/1b3b2bbdd8784129678aa764311803c2v1_max_700x393_b3535db83dc50e27c1bb1392364c95a2.jpg?key=355faa

ویتگنشتاین 

پروفسور دکتر هوبرت هورستمن

برگردان

شین میم شین

 

حقیقت امر اتمی

(فاکت اتمی)

 

۱

·    حقیقت امر اتمی بنا بر تئوری شناخت پوزیتیویسم منطقی، عبارت است از تاریخ حسی اولین، مستقل (دیسکرت) و ایزوله گشته و ساده ترین عنصر «جریان تجربه (روانگذشت.)»

 

۲

·    حقایق امور اتمی در جملات حکمی اتمی تثبیت می یابند و گویا شالوده مجموعه علوم را تشکیل می دهند.

 

۳

·    ویتگنشتاین، حقیقت امر اتمی را به مثابه «پیوند اشیاء (چیزها، امور)» تعریف می کند و منظور او از «پیوند» (اتصال) مناسبات (رلاسیون های) عنصری معین است.

 

۴

·    مناسبات (رلاسیون ها) به اساس حقیقت امر (فاکت) تعلق دارند.

·    بدون اینکه خود حقیقت امری (فاکتی) باشند.

 

۵

·    حقایق امور اتمی مستقل از یکدیگرند.

·    آن سان که عدم و وجود حقیقت امری، به عدم و وجود حقیقت امر دیگری منجر نمی شود.   

 

۶

·    برتراند راسل به عوض مفهوم «حقیقت امر اتمی» از مفهوم «رخداد» استفاده می کند.

 

۷

·    هر رخداد، مجموعه در خود بسته ای از کیفیت های حسی با مشخصات زیر است:

 

الف

·    کلیه کیفیت های مجموعه در همزیستی با یکدیگرند.

 

ب

·    در خارج از مجموعه، چیزی وجود ندارد که با هر حلقه مجموعه در همزیستی نباشد.

 

۸

·    همانطور که به نظر ویتگنشتاین همه مواد معرفتی (شناخت) حسی از حقایق امور ایزوله گشته، مستقل تشکیل می یابند، به نظر راسل، همه مواد معرفتی (شناخت) حسی از مقادیر خاص و مستقل کیفیت های حسی تشکیل می یابند.

 

۹

·    راسل به این سؤال که آیا چیزی واقعی ـ عینی با رخداد ها مطابقت دارد، در سنت ایدئالیسم ذهنی جواب می دهد:

·    «ما رخدادها را ادراک می کنیم و نه جوهرها را.»

 

۱۰

·    کارناپ نیز تز مربوط به خصلت اتمی مواد معرفتی حسی را نمایندگی می کند.

·    ولی شدیدتر از همه تأکید می ورزد که علم نه با خود این مواد معرفتی، بلکه با احکام اتمی (احکام پروتکلی) سر و کار دارد و بدین طریق واریانت به اصطلاح کلامی (کتبی و شفاهی) پوزیتویویسم منطقی را تأسیس می کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر