۱۳۹۳ بهمن ۲۷, دوشنبه

هماندیشی با امیر علی زاده (۲)


یدالله سلطان پور
سرچشمه:
صفحه فیسبوک
فرهاد
من تعصب ندارم
من به صورت تصادفی انسان بدنیا آمدم
( امکانش بود گربه باشم )

·      منظور امیر از مفهوم «امکان» چیست؟
·      امکان اصولا به چه معنی است؟

·      به چه دلیل امیر ادعا می کند: 
  
امکانش بود گربه باشم.

۱
·      امکان یکی از کهنسال ترین مفاهیم فلسفی است و تبارش به آنتیک (جهان باستان کلاسیک) و مشخصا به ارسطو می رسد.
·      ارسطو بوده که دیالک تیک عینی بالقوه و بالفعل را کشف و فرمولبندی می کند.
·      دیالک تیک باقوه و بالفعل احتمالا از آنتیک به ادبیات قرون وسطی ما  آمده است.
·      مهاجری ناآشنا ست.
·      شاید به همین دلیل  امیر (و امرای بیشمار دیگر) رابطه خوبی با آن ندارند.

·      اما منظور از این دیالک تیک عینی چیست؟

۲
من تعصب ندارم
من به صورت تصادفی انسان بدنیا آمدم
( امکانش بود گربه باشم )

·      منظور از مفهوم بالقوه این است که چیز معینی می تواند اگر شرایط عینی لازم فراهم آیند، به چیز دیگری توسعه و یا تکامل یابد.

مثال
·      در هر بیضه ای نطفه ای هست.
·      نطفه جوجه ی بالقوه است.

·      نطفه هنوز جوجه نیست.
·      ولی حاوی و حامل امکان واقعی و عینی آن است که به جوجه توسعه یابد.
·      اگر به عنوان مثال، مرغی و یا خروسی روی آن بخوابد و یا اگر تحت درجه حرارت معینی قرار گیرد، با تغذیه از مواد زرده و سفیده بیضه بتدریج رشد می کند و به جوجه توسعه می یابد.
·      گذار نطفه به جوجه به معنی تبدیل بالقوه به بالفعل است.

۳
 من تعصب ندارم
من به صورت تصادفی انسان بدنیا آمدم
( امکانش بود گربه باشم )

·      نطفه بیضه اما نمی تواند به نهنگ و یا بیل و کلنگ توسعه یابد.
·      چون نطفه بیضه نهنگ و یا بیل و کلنگ بالقوه نیست.
·      بنابرین، ادعای امیر مبنی بر اینکه نطفه پدر در رحم مادر گربه بالقوه است، ادعائی سوبژکتیو و نادرست است.
·      نطفه پدر در رحم مادر نه گربه بالقوه، بلکه انسان بالقوه است.

۴

·      دیالک تیک عینی بالقوه و بالفعل در فلسفه پرولتاریا (مارکسیسم ـ لنینیسم) به شکل دیالک تیک امکان و واقعیت فرمولبندی شده است.

·      گذار (ترانزیسیون، تبدیل نازل به عالی) از نطفه بیضه به جوجه و گذار از نطفه انسانی به انسان در فلسفه پرولتاریا به عنوان گذار از امکان به واقعیت متلقی می شود.
·      این پدیده و روند را می توان واقعیت یابی امکان نیز تصور کرد.

·      به زبان علما و فقهای قرون وسطی، بالفعل گشتن بالقوه نامید.

۵
·      اما چرا دیالک تیک امکان و واقعیت (بالقوه و بالفعل)، دیالک تیکی عینی است؟

·      دلیل عینیت این دیالک تیک، این است که بی اعتنا به بود و نبود و میل و اراده و هوس این و آن صورت می گیرد.
·      میلیاردها سال قبل از پیدایش انسان همین دیالک تیک در عالم جمادات و نباتات و جانوران یعنی در کل هستی عمل کرده است.
·      شیخ خردمند  شیراز ـ پدر دیالک تیک خودپو ـ در موارد بیشمار از این دیالک تیک عینی و صدها دیالک تیک عینی دیگر پرده برداشته است.
·      وقتی او می گوید:

عدو را به کوچک نباید  شمرد
که کوه کلان دیدم از سنگ خرد

·      معنی تحت اللفظی:
·      دشمن را نباید دستکم گرفت.
·      برای اینکه اگرسنگریزه ها متحد شوند، امکان تشکیل کوه کلان  حتی هست.

·      در قاموس دیالک تیسین بی همتای شیراز، هر سنگریزه ای کوه بالقوه ای است.
·      فقط کافی است که سنگریزه ها متحد شوند تا کوه کلانی تشکیل شود.

·      دریغا دریغ که روشنفکریت میهن ما بلحاظ توان تفکر از شیخ شیراز صدها سال عقب تر مانده  است.

ادامه دارد

۱ نظر:

  1. ببورمن برای خنثی کردن اسعار عقل ر بای حافظ شتاب بیشتری درتحلیل اشعار شاعرانی ازین دست ب بیشبرد سریعتری اقدام کنید البته اگر امکانبذیرست اگر عملی نیست مرااتببخشید

    پاسخحذف