۱۳۹۳ اسفند ۶, چهارشنبه

خردستیزی (ایراسیونالیسم) مدرن و دفاع از خرد (1)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

پیشگفتار
  
·        چرا باید علیرغم مسائل بیشمار از قبیل امپریالیسم، جنگ، گرسنگی، فلاکت و ذلت موجود در جهان، خردستیزی (ایراسیونالیسم) را مورد بحث و بررسی قرار دهیم؟

1
·        این آیا نوعی غفلت از مسائل عمده و اساسی نیست؟

2
·        نه، به هیچ وجه.
·        درست بخاطر وجود مسائل و معضلات یاد شده، باید علیه خردستیزی (ایراسیونالیسم) لگام گسیخته وارد مبارزه شد و از حریم خرد بدفاع برخاست!

3
·        زیرا هرکس که این جهان را به عنوان بهترین جهان ممکن تلقی نمی کند، نه تنها باید به ادراک آن، بلکه به شناخت آن همت گمارد.

4
·        او باید اشیاء نهفته در پشت اشیاء را دریابد و پیوند میان آنها را کشف کند و به هر وسیله ممکن از شناخت و روشنگری، به مبارزه علیه هر کس که مانع این امر شود، برخیزد.

5
·        برای این کار،  وسایل و راه های متعددی وجود دارد:

الف
·        راه هائی از غارهای بادگیر تئوری و فلسفه

ب
·        راه هائی از شکست ها و ناکامی های روزمره

ت
·        راه هائی از سخنرانی های سیاسی

پ
·        راه هائی از ترانه ها

ث
·        راه هائی از عکس  

ج
·        راه هائی از گزارش های رادیوئی و تلویزیونی!

6
·        جبهه اصلی مبارزه طبقاتی ایدئولوژیکی از همه میدان های سیاسی می گذرد.

7
·        خردستیزی (ایراسیونالیسم) برای بورژوازی در مواضع دفاعی ـ تاریخی نبرد علیه سوسیالیسم تا سال های 60 میلادی، نقش مرکزی به عهده داشت و امروز بعد از شکست بزرگ سوسیالیسم؟

8

·        امروز ما شاهد تجدید قوا و آرایش همه جانبه ی عوامل فکری خردستیزی (ایراسیونالیسم) هستیم که در کلیه فرم های فوندامنتالیسم (از بوش تا بن لادن) خودنمائی و در کلیه لحظه ها نقش چشمگیری بازی می کنند!

9
·        تندیس جاهلان را به نیت پرستش و تقدیس، مومیائی کرده اند.

10
·        موضوع یک پنجم کلیه کتاب های اخیرا منتشر شده در آلمان فدرال مربوط به مسائل ایزوتریک است!

11
·        شفاگران روحی در آلمان فدرال به دفاع از «رفرم سلامتی» برخاسته اند و سیاست پیشگان در سراسر زمین به اشاعه پر تب و تاب خرافه ها و افسانه های نئولیبرالی مشغولند.

12
·        از بی جانشین و ناگزیر بودن گلوبالیزاسیون مطلوب خود دم می زنند که اگر هم وحی منزلی از بارگاه تعالی نباشد، دست کم یک حکم ناگزیر طبیعی جلوه می کند، چیزی از قماش زلزله و رعد و برق و سیل و توفان و آتش فشان!

13
·        سیاست هائی که برای دفاع از منافع مشخص، آگاهانه و بطور عمدی طرح و به مورد اجرا گذاشته می شوند و نتایج مخرب آنها از قبل معلوم است، به عنوان فاتالیسم و تقدیراقتصادی به خورد مردم داده می شوند.

14
·        رسانه های گروهی، آشکارا به نبردی بی شرمانه علیه حقیقت برخاسته اند، با استراتژی ها و ساز و برگ های از پیش آماده!

الف
·        با خالی کردن گلوله در مغزها توانائی سمتگیری و عمل دگرگونساز طبقه کارگر (و نه فقط آن) را فلج و تار و مار می کنند!

ب
·        با تحریف مکارانه واقعیت به پرده پوشی حقیقت دست می زنند!

ت
·        در دستگاه های تخریب افکار عمومی، نه تنها اندام زن ها را تغییر شکل می دهند، بلکه «انسانتصویرها»  را مثله و مسخ و مخدوش می کنند!

15
·        سخن کوتاه! 

·        بار دیگر خردستیزی (ایراسیونالیسم) به عنوان استراتژی حاکمیت علیه هر نوع پیشرفت وارد عمل شده است!

16
·        شانس و اقبال خرد در انتقاد است!

17
·        هدف ما مدد رساندن به خرد و پیروزی درخشان آن است که خود از مدد رساندن به خردگرایان، با ارائه استدلال ها، شناخت ها و ابزار کار ایدئولوژیکی آغاز می شود!

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر