۱۳۹۳ مهر ۸, سه‌شنبه

داربست


سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)  
خون سیاوش
(۱۳۴۱)

·        من داربست گوشه  ی این باغ بی گلم
·        ای نو دمیده  تاک
·        از جنگل بزرگم و در این زمین سخت
·         بنشسته ام به خاک
 
·        در خون من هنوز
·         شور ز نو شکفتن و جوش جوانه نیست
·        بنگر که در شکاف دلم از هوس تهی
·         سبزینه ای، گلی که برآرد زبانه نیست
·        اما چه برگ ها
·        در جنگل نهفته ی جان، باد می خورد
·         اما چه مرغ ها
·        از شاخسار خاطره، پرواز می کند:

·        « بذری دگر به سینه ی این دشت، کاشتن
·        طرحی دگر به باغ بهاران، نگاشتن
·         در رهگذار غارت توفانِ ریشه کن،
·        پیوند داشتن
·         رفتن، ولی به لب،
·        لبخند داشتن»

·         بردار، سر ز خاک
·         ای نازنین نهال،
·         بر بازوان من بنه آن ساق های ترد
·         آن میوه های کال
·        در پنجه های بسته ی تو این درنگ چیست؟
·        گاه درنگ نیست.

·        پیش آی و باز شو
·         بر دست من، بایست
·        بر دوش من، بمان  
·        همبسته با شکسته دل پر نیاز شو
 

·         در گردنم بپیچ
·        بر پیکرم بتاب!
·         بالا بگیر و بر شو و در بام نیمروز
·        پر کن به جام سبز، می از خون آفتاب

·        باشد به روزگاری از عهد ما نه دور
·        بینم به سایبان تو خورشید باده را
·         بینم به پایکوبی مستانه و سرود
·        انبوه خستگان غم از دل، نهاده را


ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر