۱۳۹۳ شهریور ۲۶, چهارشنبه

جدال بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) (3) (بخش آخر)

آرامگاه حکیم پرولتاریا در برلین 
پروفسور دکتر مانفرد بور 
برگردان شین میم شین


1  
راه حل نومینالیستی

·        راه حل نومینالیستی، مبنی بر اینکه عام، بمثابه نام (کلمه، علامت) صرف، بعد از منفرد وجود دارد، به معنی سلب اعتبار از مبانی ایده ای کلیسای کاتولیکی بوده است.

·        مراجعه کنید به نومینالیسم، خرد ـ انسان ـ تاریخ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


2 
راه حل رئالیستی

·        راه حل رئالیستی، مبنی بر اینکه عام، بمثابه واقعیت حقیقی (واقعیت راستین)، قبل از منفرد وجود دارد، تلاشی درجهت توجیه فلسفی بی حد و مرز مبانی ایده ای کلیسای کاتولیکی بوده است.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، رئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
·        از این رو، زمانی می توان از «جدال بر سر مفاهیم عام» سخن گفت که چالش بر سر مسئله مفاهیم عام خصلت مبارزات جهان بینانه به خود گیرد.


2
 یوهانس روسلین (1050 ـ 1124) 
فیلسوف، تئولوگ
معلم ابلارد
نماینده سرسخت نومینالیسم

·        این امر با استعمال فرمی از نومینالیسم در مورد تثلیث (دگم اساسی کلیسای کاتولیکی موسوم به اب و ابن و روح القدس) از سوی روسلین انجام می گیرد.
·        (روسلین، «کاربست نومینایلسم بر تثلیث»)

3
·        بدین طریق، می توان شروع جدال بر سر مفاهیم عام را دهه های آخر قرن یازدهم و دهه های اول قرن دوازدهم میلادی دانست.

4
·        تنها با تعالیم روسلین، که نتیجه  تئولوژیکی اش تری ته ئیسم (تثلیث) می شود، معنی و اهمیت تئولوژیکی، یعنی جهان بینانه جدال بر سر مفاهیم عام ـ بطورکلی ـ آشکار می گردد.


الف

·        از این لحظه به بعد، هر موضعگیری نسبت به مسئله  مفاهیم عام برای کلیسای کاتولیکی به معنی موضعگیری بر وفق و یا بر ضد کلیسا محسوب می شود.



ب

·        از این لحظه به بعد، کلیه راه حل ها برای مسئله مفاهیم عام که مخالف با رئالیسم بوده اند، از سوی کلیسای کاتولیکی رسما محکوم و صاحب نظران مربوطه به توبه مجبور می شوند.

5
·        جدال بر سر مفاهیم عام در قرون وسطی ـ ماهیتا ـ یکی از فرم های نمودین مبارزه میان ماتریالیسم و ایدئالیسم بوده است.
·        به قول لنین، «در مبارزه نومینالیست ها و رئالیست های قرون وسطی آنالوژی مبارزه میان ماتریالیست ها و ایدئالیست ها دیده می شود.»

6
·        فونکسیون فلسفی و اجتماعی عینی که جریانات نومینالیستی و رئالیستی شرکت کننده در جدال بر سر مفاهیم عام بدوش داشته اند، بلحاظ محتوای نهائی اش ضد هم بوده اند:

الف

·        نومینالیسم با پیشرفت تفکر بشری، با دینامیسم (پویائی)  اجتماعی همراه بوده و عملش پیشرفت طلبانه و مترقی بوده است.



ب

·        رئالیسم ـ اما برعکس ـ از قرون وسطای آغازین تا قرن های متمادی ـ بلحاظ فلسفی و اجتماعی ـ نقش پیشرفت ستیز و ارتجاعی بازی کرده و بمثابه آموزش اساسی متافیزیکی ـ معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)  نئواسکولاستیک، هنوز هم بازی می کند.



·    مراجعه کنید به اسکولاستیک، نئو اسکولاستیک، نومینالیسم، رئالیسم، خرد ـ انسان ـ تاریخ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر