۱۳۹۳ مهر ۷, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (177)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش پنجم
معمای حیات به مثابه موضوع وحشت انگیز فلسفه     
قسمت چهارم
ورود مسئله ایدئالیسم در شبکه ارتباطی فلسفه حیات و پوزیتیویسم :
پراگماتیسم

4
·        اگرچه عناصر خویشاوند و یا یکسان با پوزیتیویسم در تفکر ویلیام جیمز از برجستگی خاصی برخوردارند، ولی به دلیل این عناصر و به دلیل تغییراتی که در آن صورت گرفته و تحکیم یافته، فلسفه ویلیام جیمز مکمل پوزیتیویسم و فلسفه حیات گشته است و نتیجتا تفاوت ها و تضادهای ممکنه میان فلسفه حیات و پوزیتیویسم به حاشیه رانده شده اند.
·        (وینتر، «اوولوسیون و مؤسس پراگماتیسم»، 1949، ص 193)  

5

·        خودویژگی به اصطلاح امریکائی اصیل پراگماتیسم ویلیام جیمز به مثابه اهرم فلسفی استثنائی ـ امریکائی اگرچه به نفی همگرائی و رابطه متقابل اعلام شده و به نمایش گذاشته شده نگرش جیمز و برگسون منجر نمی شود، ولی پیوند موجود میان فلسفه جیمز و جریانات فلسفه حیات اروپائی را هر از گاهی سرپوش می نهد.  

6
 ژاک دریدا (1930 ـ 2004)
پروفسور تاریخ فلسفه در پاریس
مؤلف کتب متعدد
مؤسس مکتب «ساختمان تفکر» 
ملقب به فیلسوف نما و سوفیست
از فلاسفه بورژوائی واپسین

·        امروزه پس از تلاشی توهم موسوم به نگرش استثنائی ـ امریکائی در دوره راه های جدید فلسفه حیات، نشان دادن وجوه مشترک پراگماتیسم جیمز و ده وی با سنت فلسفه حیاتی از نیچه تا هایدگر و گدامر و فوکو و دریدا، تقریبا به مثابه افشاگری نمودار می گردد.
·        (رورتی، «آئینه طبیعت»، نقدی بر فلسفه، نتایج نهائی پراگماتیسم، 1981، 1972 ـ 1980، 1982)

7
·        با پراگماتیسم، مسئله ایدئالیسم فلسفه بورژوائی واپسین بطور قطعی در شبکه ارتباطی و در رابطه متقابل دو طرز تفکر اصلی فلسفه حیات و پوزیتیویسم وارد می شود.

8
·        بحث مسئله ایدئالیسم در چارچوب فلسفه بورژوائی واپسین، اکنون با رونق بعدی فلسفه حیات و پوزیتیویسم انطباق می یابد.  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر