۱۳۹۳ مهر ۷, دوشنبه

جنگ (2)


پروفسور دکتر هانس شولتسه
برگردان شین میم شین

 I
انواع جنگ ها

·        بر خلاف استنباطات دگماتیکی از جنگ که جنگ را بطور کلی بمثابه آفت محض تلقی می کنند، مارکسیسم ـ لنینیسم  میان جنگ های عادلانه و جنگ های ظالمانه، جنگ های انقلابی و جنگ های ارتجاعی فرق می گذارد:

الف
جنگ های ظالمانه و ارتجاعی

·        جنگ های ظالمانه، جنگ هائی اند که طبقات حاکمه کشورها سیاست مبتنی بر ستم و سرکوب و استثمار خلق خودی و خلق های بیگانه را با توسل به سلاح ادامه می دهند، تا قلمرو تحت حاکمیت خود را وسعت بخشند و به حفظ زورگویانه قدرت نیروهای ارتجاعی نایل آیند.

ب
جنگ های عادلانه و انقلابی

·        جنگ های عادلانه به جنگ هائی اطلاق می شود که خلق ها برای رهایش خود از ستم ملی و استعماری و یا طبقات ستمکش و تحت استثمار و سرکوب و ستم برای رهایش خود از یوغ طبقات ارتجاعی حاکم آغاز می کنند.

1
·        به قول لنین، «جنگ های داخلی هم جنگ محسوب می شوند.
·        کسی که مبارزه طبقاتی را برسمیت می شناسد، نمی تواند جنگ های داخلی را برسمیت نشناسد که در هر جامعه طبقاتی ادامه، توسعه و تشدید طبیعی و در شرایط معینی اجتناب ناپذیر مبارزه طبقاتی اند.»
·        (لنین، «کلیات»، جلد 23، ص 74)

2
·        خصلت هر جنگ معین می تواند در جریان توسعه جنگ تغییر یابد:

·        جنگ عادلانه می تواند تغییر خصلت دهد و به جنگ ظالمانه بدل شود و برعکس.

3
·        این تغییر، زمانی صورت می گیرد که منافع طبقات و گروه های اجتماعی معینی در جریان جنگ در مقابل منافع مورد نظر طبقات و گروه های اجتماعی دیگر در مرحله اول جنگ جامه عمل می پوشند.

4
·        برای شناخت ماهیت هر جنگ باید محتوای سیاسی آن را مورد بررسی قرار داد:
·        باید این مسئله را روشن کرد که جنگ مورد بحث ادامه کدام سیاست است، ادامه سیاست کدام طبقات اجتماعی است.

5
·        طبقه کارگر و متحدین آن با حرکت از این نقطه آغازین است که می توانند به تحلیل سیاست طبقات حاکم در دول  امپریالیستی نایل آیند و بموقع، مبارزه مؤثر بر ضد تدارک جنگ جهانی جدید و یا جنگ های منطقه ای و محدود امپریالیستی را سازمان دهند.

6
·        در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم ـ بر خلاف دوران امپریالیسم ـ جنگ های امپریالیستی، دیگر اجتناب ناپذیر نیستند.

7
·        اگرچه در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم، خصلت امپریالیسم تغییر نکرده و امپریالیسم حتی متجاوزتر و هارتر و درنده تر شده، ولی به سبب وجود دول سوسیالیستی، به سبب پشتیبانی دولت های ملی جوان از سیاست صلح طلبانه آنها و به برکت مبارزات نیروهای اجتماعی طرفدار صلح در کشورهای سرمایه داری، امکان عینی برای جلوگیری از جنگ جهانی و یا جنگ های منطقه ای محدود امپریالیستی وجود دارد.

8
·        با پیروزی سوسیالیسم در مقیاس جهانی، بشریت برای همیشه از خطر جنگ نجات خواهد یافت.
·        زیرا در جامعه سوسیالیستی، نیروهای اجتماعی ئی (اقشار و طبقاتی) که در ستم و سرکوب و استثمار خلق های دیگر و در نتیجه، در جنگ ذینفع باشند، وجود نخواهند داشت.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر