۱۳۹۳ شهریور ۲۹, شنبه

تحلیل دیالک تیکی ضرب المثل ها (6)


شین میم شین

آنان که غنی ترند، محتاج ترند.

·        از تحلیل دیالک تیکی این ضرب المثل روشن می شود که ضرب المثل ها نه پندیات خنثی، عینی، علمی و بی طرف، بلکه احکام چه بسا طبقاتی اند.
·        به همین دلیل ضرب المثل ها باید مورد تحلیل مسئولانه و وسواس آمیز قرار گیرند.
·        چون از ضرب المثل نیز می توان خنجری زهراگین ساخت و بر سینه خلق زحمتکش نشاند.
·        ضرب المثل های ارتجاعی و خرافی باید افشا و زهر زدائی شوند.
·        تا خلق از گزند آنها در امان باشد.

آنچه دلم خواست نه آن شد
 آنچه خدا خواست همان شد

·        معنی تحت اللفظی:
·        آنچه صورت گرفت، خواست خدا بود و نه خواست من.   

1
·        در این ضرب المثل، دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی)  به شکل دیالک تیک خواست خدا (مشیت الهی)  و خواست من بسط و تعمیم یافته و ضمنا نقش تعیین کننده از آن جبر (خواست خدا) دانسته شده است.

2
آنچه دلم خواست نه آن شد
 آنچه خدا خواست همان شد

·        در دیالک تیک جبر و اختیار واقعا هم نقش تعیین کننده از آن  جبر است.
·        انسان به اندازه شناخت خویش از جبر (قوانین و قانونمندی های عینی هستی) مختار (آزاد) است.
·        یعنی پیش شرط لازم برای جامه عمل پوشاندن به «خواست خویش»، شناخت جبر عینی و رعایت اکید آن است.

·        مراجعه کنید به جبر (ضرورت)، دیالک تیک جبر و اختیار در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

3
آنچه دلم خواست نه آن شد
 آنچه خدا خواست همان شد

·        اما عوضی گرفتن جبر عینی با مشیت الهی نشانه ساده لوحی، حماقت و خریت است.
·        جزم مذهبی موسوم به مشیت الهی، خرافه ای بیش نیست.
·        چون خدائی وجود ندارد تا خواستی هم داشته باشد.
·         مفاهیم بغایت کهنه و پوسده «خدا» و «خواست خدا» و یا جزم موسوم به «مشیت الهی» به سبب سطح بغایت نازل شعور نیاکان ما تشکیل شده اند.
·        کسی که با طناب خرافه مشیت الهی به چاه تحلیل و توضیح مسائل زندگی اندر شود، در بهترین حالت ترحم انگیز است و در بدترین حالت، تهوع انگیز.
·        چنین کسی به فاتالیسم (تقدیرگرائی) می رسد.
·        به حال چنین کسی باید زار زار گریست.
·        چون چنین کسی تفاوت تعیین کننده ای با جمادات ندارد و بمراتب ذلیل تر و بیچاره تر از جانوران است.

·        مراجعه کنید به  فاتالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

4
آنچه دلم خواست نه آن شد
 آنچه خدا خواست همان شد

·        اکنون می توان اضافه کرد که ضرب المثل ها چه بسا حاوی خرافات زیانبارند.
·        یعنی در کپسول ضرب المثل ها بدترین خرافات به خورد خلق داده می شوند.
·        به همین دلیل، ضرب المثل ها باید تحلیل دیالک تیکی ـ ماتریالیستی شوند و خرافه زدائی گردند تا خلایق را به منجلاب خریت نیندازند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر