۱۳۹۳ مهر ۱, سه‌شنبه

سیری در شعر «عصیان بندگی» از فروغ فرخزاد (42)


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
عصیان 
(۱۳۳۶)  
تحلیلی از شین میم شین

بار الها حاصل این خود پرستی چیست؟
ما که خود افتادگان زار مسکینیم

ما که جز نقش تو در هر کار و هر پندار
نقش دستی، نقش جادویی نمی بینیم

·        معنی تحت اللفظی:
·        خدایا این خودپرستی (اگوئیسم) چه حاصلی برایت خواهد داشت؟
·        ما که در هر کار و در هر پندار غیر از نقش دست تو، نقش سحر آمیزی نمی بینیم.

1
بار الها حاصل این خود پرستی چیست؟
ما که خود افتادگان زار مسکینیم

ما که جز نقش تو در هر کار و هر پندار
نقش دستی، نقش جادویی نمی بینیم

·        فروغ جوان در این دو بیت، دوئالیسم خدا و انسان را به شکل دوئالیسم همه کاره و هیچکاره بسط و تعمیم می دهد.
·        در انسانتصویر فروغ جوان، بشریت مشتی هیچکاره اند و خدا قادر مطلق همه کاره است و مهر خود را بر اندیشه و عمل بنی بشر می کوبد.
·        فروغ جوان علیرغم بلوغ فکری غول آسا هنوز کاستی های جدی در زمینه ی تفکر منطقی دارد.
·        چون محتوای همین دو بیت با عنوان این شعر بلند، یعنی با «عصیان بندگی» در تناقض آشکار قرار دارد:
·        اگر خدا همه کاره مطلق و بشریت هیچکاره باشد، اگر خدا خود ببرد و بدوزد و بشریت جز تماشا هنری ندشاته باشد، نه اگوئیسم خدا و هارت  و پورت مکررش معنی پیدا می کند و نه عصیان بنی بشر بر ضد خدا.

2
·        اشکال و ایراد اساسی تئولوژی و مذاهب رنگارنگ هم همین جا ست.
·        خدای اختراعی آنها انعکاس آسمانی ـ انتزاعی قلدران زمین است و این ازاذل و اوباش زمینی نه در رابطه دوئالیستی با بشریت قرار دارند و نه فعال مایشاء هستند.
·        رابطه خوانین و سلاطین و سران اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و نظامی و ایده ئولوژیکی و غیره با توده های مولد و زحمتکش رابطه ای دیالک تیکی است و در این رابطه نقش تعیین کننده از آن توده ها ست.
·        اگر توده ها به نقش خود واقف شوند، فاتحه خدایان زمینی و در پی آن خدای آسمانی خوانده می شود.

3
·        بر خلاف تصور فروغ جوان، بشریت زحمتکش و مولد، هیچکاره نیست، بلکه همه کاره واقعی است.
·        جامعه و جهان با تمامت نعمات مادی و معنوی اش، محصول زحمت عرقریز جسمی و فکری همین بشریت زحمتکش و مولد است.
·        ما هنوز از سیر تکاملی فکری فروغ اطلاع درستی نداریم، حتما در اشعار بعدی اش به دقت نظر بیشتر برخواهیم خورد.
·        دریغ از این است که این گل سرخ یگانه زود از دست رفته است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر