۱۳۹۳ مهر ۴, جمعه

از این سوی با خزر


سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374) 
(اصفهان ـ وین)  

·        دریا، دوباره دیدمت، افسوس،  بی نفس
·         پوشانده چشم سبز
·        در زیر خار و خس
·        دامنکشان به ساحل بیرون ز دسترس

·        دریا، دوباره دیدمت، آرام و بی کلام
·        دلتنگ و تلخاکام
·         در جامه ی کبود، سراپا نگاه و بس

·        ابری است، چشم تو
·        ابری است، روی تو
·         تا ژرفنای خاطرت ابری است.
·        خورشید گوئیا
·        در عمق آب های تو مدفون است
·        اما به هر دمی که چو سالی است در گذر
·        من آفتاب طالع
·        من ‌آسمان سبز تو را می کنم هوس

·        موجت کجا ست تا به شکن های کاکلش
·        عطری ز خوان و خانه ی خود جستجو کنم؟
·        موجت کجا ست تا که پیامی به صدق دل
·        بر ساکنان ساحل دیگر
·        همراه او کنم؟
·        کاینجا غریب مانده، پراکنده خاطری است
·         دلبسته ی شما و به امید هیچکس

·         دریا، متاب روی
·        با من سخن بگوی
·        تو مادر منی، به محبت مرا ببوی
·        گرد غریبی از سر و رخسار من بشوی


·        دریا، مرا دوباره بگیر و بکن (از کندن)  ز جای
·        بگذار، همچو موج
·        بار دگر ز دامن تو سر برآورم
·        در تند خیز حادثه، فانوس برکشم
·         دستی به داخواهی دل ها درآورم
 
·        دریا، مخوان مرا و مخواهم چنین عبث
·         در پشت سر مخاطره، در پیشِ رو هلاک
·        مرغ هوا گرفته و پابستگی به خاک
·        بر اشتیاق جان
·        سدی ز پیش و پس

·        من موج رفته ام
·         اما تو، ای تپنده به خود، تازه کن نفس
·        بشکف، چو گردباد و گل رستخیز باش
·         با صد هزار شاخه ی فریاد، سر برآر
·        مرغ بلند بال!
·         توفان در قفس!


ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر