۱۴۰۲ آذر ۲۴, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۳)

 

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ﴾
[ البقرة: ۱۹۴]

اين ماه حرام در مقابل آن ماه حرام و شكستن ماه‌هاى حرام را قصاص است. 

پس هر كس بر شما تعدى كند. به همان اندازه تعدى‌اش بر او تعدى كنيد و از خدا بترسيد و بدانيد كه او با پرهيزگاران است.

منظور کریم این است که  در ماه رمضان نباید عزم جنگ کرد.

ولی اگر مشرکین شروع به جنگ و تجاوز کردند، مسلمانان هم باید دست به قصاص بزنند

و

به اندازه تجاوز آنان، تجاوز کنند.

نه کمتر و نه بیشتر.

کریم در این آیه، رعایت اندازه را تقوی و پرهیزگاری می داند.

تئوری قصاص

مبتنی بر سیلی به ازای سیلی، مشت به ازای مشت است.

تفاوت مسیحیت با اسلام هم همینجا ست:

مسیحیت

 سیلی بر سمت چپ صورت را با ارائه سمت راست صورت برای سیلی دوم جواب می دهد.

اسلام

اما

دین سلحشوری (میلیتانتی) است و سیلی را با سیلی جواب می دهد.

اسلام

دین تسلیم نیست.

دین مبارزه و مقاومت است.


﴿وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ﴾
[ البقرة: 195]

در راه خدا انفاق كنيد و خويشتن را به دست خويش به هلاكت ميندازيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست دارد.

وقتی گفته می شود که آیات قران کریم، ربط مضمونی به یکدیگر ندارند،

به همین دلیل است:

در آیه قبلی سخن از تجاوز و قصاص بوده است

و

اکنون

دعوت به انفاق و احتیاط می شود.

احتمالا

دلیل این بی ربطی آیات به یکدیگر،

واکنش حضرت محمد به مسائل روزمره است.

مثلا

مشاهده فقر و فاقه بعضی ها و ماجراجویی بعضی های دیگر.

این کنسرواتیسم (محافظه کاری و احتیاط) اسلام انقلابی آغازین

نیز

در تضاد آشکار با توحش و ماجراجویی فوندامنتالیسم اسلامی شیعی و سنی ارتجاعی و ضد عقلی کنونی است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر