۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۴۰)

 

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۗ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَىٰ ۖ قُلْ إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ ۖ وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾
[ البقرة: ۲۲۰]

 در دنیا و آخرت، 
و از تو درباره یتیمان می پرسند، 
بگو:
«اصلاح کردن (کار) آنان بهتراست، 
و اگر با آنان همزیستی کنید؛ آنها برادران (دینی) شما هستند». 
و خداوند 
تبهکار را از درستکار می شناسد، 
و اگر خدا می خواست 
شما را به زحمت می انداخت، 
به راستی که خداوند توانمند حکیم است.
 
معلوم نیست که منظور کریم از مفاهیم دنیا و آخرت در آغاز آیه چیست.

این آیه کریم به طرز رفتار مسلمین با ایتام (کودکان بی سرپرست و یتیم) اختصاص دارد و از تیز بینی و دور اندیشی و همه جانبه اندیشی کریم، حکایت دارد:


۱

و از تو درباره یتیمان می پرسند، 
بگو:
«اصلاح کردن (کار) آنان بهتراست، 
و اگر با آنان همزیستی کنید؛ آنها برادران (دینی) شما هستند». 

کودکان بی سرپرست باید در همبود (کومیونیتی، اجتماع) مسلمین مورد حمایت قرار گیرند.

چنین تکلیفی اکنون در جوامع سرمایه داری و سوسیالیستی

برای نهادهای دولتی تعیین شده است.

خانه های خاص یتیمان دختر و پسر این وظیفه را به عهده دارند.

منظور کریم از مفهوم «اصلاح یتیمان» 

احتمالا

جلوگیری از فاسد شدن و لاابالی شدن آنها ست.

این کردوکار پداگوژیکی (تربیتی) از دید کریم،

هم می تواند باواسطه و غیر مستقیم باشد

و

هم می تواند بیواسطه و مستقیم باشد.

هم می تواند با دادن مسئولیت تربیت ایتام به نهادی و کسی و انجمنی باشد

و

هم می تواند با پذیرش ایتام به جمع خانواده باشد.

همین رهنمود پداگوژیکی کریم

امروزه دقیقا رعایت می شود.

جالب تر و ستایش انگیزتر اما تأکید کریم بر برابرحقوقی فی مابین است:


و اگر با آنان همزیستی کنید؛ آنها برادران (دینی) شما هستند».

هشدار کریم قابل تأمل و تعمق است.

ایتام را مسلمین نباید به عنوان برده و نوکر مورد سوء استفاده قرار دهند.

بلکه باید برادر دینی خود محسوب دارند.

حیرت انگیز این است که کریم به ایتام مؤنث اشاره و اعتنایی ندارد.

باید در روند تحلیل قرآن کریم به راه حل این مسئله دقت کنیم.

 

۲

و خداوند 
تبهکار را از درستکار می شناسد، 
و اگر خدا می خواست 
شما را به زحمت می انداخت، 
به راستی که خداوند توانمند حکیم است.

کریم در ادامه این آیه

خط و نشان می کشد و حد و مرز تعیین می کند:

خدا خر نیست.

اگر از ایتام سوء استفاده شود، خدا می فهمد و حریف را به درد سر می اندازد.

کریم

ضمنا

منت یر سر نیکوکاران می نهد:

اگر خدا می خواست، خود آنها را هم یتیم می ساخت.

کریم

روانشناس چیره دستی است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر