پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین
۱
· تومیسم به مجموعه تعالیم (آموزه های) ایدئالیستی ـ عینی، تئولوژیکی ـ فلسفی اطلاق می شود که در قرن ۱۳ میلادی توسط توماس فون اکوین و پیروان او توسعه داده شده است.
۲
· تومیسم نقطه اوج اسکولاستیک قرون وسطی را نمودار می سازد و عمده ترین و پرنفوذترین جریان سیستم تئولوژیکی ـ فلسفی اسکولاستیک واپسین است.
۳
· تومیسم قرن ها ست که مبانی فکری کلیسای کاتولیک را تشکیل می دهد.
۴
· تومیسم بیانگر ایدئولوژیکی فئودالیسم اروپا در دوره گذار از جامعه فئودالی موروثی به جامعه فئودالی حرفه ای است.
۵
· تومیسم توجیه تئوریکی جامعه فئودالی به نفع طبقات حاکمه آن جامعه را به عهده دارد.
۶
· اهداف واقعی تومیسم با اهداف واقعی اسکولاستیک به طور کلی یکسان اند و به شرح زیرند:
الف
· اثبات عقلی سیستم دگماتیکی (جزمگرای) کلیسائی
ب
· آشتی دادن علم با عقیده
پ
· الحاق معارف قدیم و جدید به سیستم تئولوژیکی ـ فلسفی مبتنی بر نظرات سران کلیسا (متد اسکولاستیکی)
۷
· تومیسم توانست به دلایل زیرین این وظیفه را در مقایسه با اسکولاستیک قبلی با درایت و پیگیری سیستماتیک بیشتری انجام دهد:
الف
· اولا به این دلیل که فلسفه ارسطو در اسکولاستیک واپسین بر خلاف اسکولاستیک آغازین به طور کامل شناخته شده بود.
ب
· ثانیا به این دلیل که متد اسکولاستیکی توسط ابیلارد در خطوط اصلی اش توسعه و تکامل یافته بود.
پ
· ثالثا به این دلیل که کلیسا در جامعه فئودالی به قدرت درجه اول مبدل شده بود.
۸
· تومیسم به سبب پیدایش و تقویت مخالفین بیشمار اسکولاستیک مجبور شده بود که به استدلال های ظریفتر از نمایندگان اسکولاستیک آغازین توسل جوید.
۹
· تومیسم بر خلاف اسکولاستیک آغازین توانست نظرات سران کلیسا را با فلسفه ارسطوئی آشتی دهد.
· البته با حذف جنبه های مثبت موجود در فلسفه ارسطو.
۱۰
· تومیسم با به خدمت گرفتن جفت مقوله ای امکان و واقعیت (بالقوه و بالفعل) ارسطوئی درسیستم خود، توانست بر مبنای جزم های کلیسا همه موجودات را در سلسله مراتبی مطرح سازد که با کاست بندی حرفه ای جامعه فئودالی انطباق داشته باشد و در پرتو آن به توضیح مسائل جامعه و دولت بپردازد.
۱۱
· تأثیر مستقیم و تأثیرات بعدی تومیسم بر این گشتاور استوار شده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر