۱۴۰۲ دی ۴, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تومیسم (۲) (بخش آخر)

   

پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر هاینتس پپرله

برگردان

شین میم شین
 

۱۲

·    اگرچه تومیسم بر خلاف سیستم های اسکولاستیک آغازین عرصه قابل درک به وسیله عقل را وسعت می دهد، اما بالاخره به اگنوستیسیسم و ایراسیونالیسم (ندانمگرایی و خردستیزی) منتهی می شود:

 

الف

·    چون تومیسم شناخت نهائی وحی را برای انسان ها امکان ناپذیر می داند.

·    (البته احیا کنندگان جدید تومیسم به سادگی به این امر اقرار نمی کنند).

 

ب

·    از دید تومیسم، شناخت انسان ها تنها به اندازه سهیم شدن آنها در خرد الهی است.

 

پ

·    این سهیم شدن انسان ها در خرد الهی به یکسان شامل حال همه انسان ها نمی شود:

·    اینجا نیز (مثل همه جای دیگر) نظام سلسله مراتبی حاکم است. 

 

۱۳

·    کلیسای رسمی کاتولیک فی الفور به ارزش تومیسم پی می برد:

·    توماس فون اکوین در سال ۱۳۲۳ میلادی جزو قدیسان قلمداد می شود و در سال ۱۵۶۷ میلادی لقب آموزگار کلیسا دریافت می کند. 

 

۱۴

·    تومیسم به ویژه از سوی انجمن های کاتولیکی «دومینیکی» و «یزوئیتی» تقویت و ترویج می شود.

 

۱۵

·    اما علیرغم فتوای کلیسای کاتولیک رسمی با تجزیه اسکولاستیک، فروپاشی جامعه فئودالی و تشکیل جامعه بورژوائی تومیسم از حیات فکری مردم رخت بر می بندد.

 

۱۶

·    در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی فقط سایه واره ای از تومیسم در معابد و انجمن های مختلف مسیحی باقی می ماند.

 

۱۷

·    تا این که بالاخره در قرن ۱۹ میلادی کلیسای کاتولیک می تواند تومیسم را درهیئت نئوتومیسم دو باره تقویت و وارد صحنه سازد.

 

۱۸

·    نوسازی تومیسم را پاپ ( لئو سیزدهم)  در ۴ اوت سال ۱۸۷۹ میلادی برای کلیه معلمان کاتولیک تئولوژی و فلسفه وظیفه اکید می داند.

 

·    مراجعه کنید به  اسکولاستیک، نئوتومیسم. 

  

اسکولاستیک

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8334

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8357

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8370

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8373

 

پایان

 

 

 نئوتومیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4344

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر