پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
۱۲
· اگرچه تومیسم بر خلاف سیستم های اسکولاستیک آغازین عرصه قابل درک به وسیله عقل را وسعت می دهد، اما بالاخره به اگنوستیسیسم و ایراسیونالیسم (ندانمگرایی و خردستیزی) منتهی می شود:
الف
· چون تومیسم شناخت نهائی وحی را برای انسان ها امکان ناپذیر می داند.
· (البته احیا کنندگان جدید تومیسم به سادگی به این امر اقرار نمی کنند).
ب
· از دید تومیسم، شناخت انسان ها تنها به اندازه سهیم شدن آنها در خرد الهی است.
پ
· این سهیم شدن انسان ها در خرد الهی به یکسان شامل حال همه انسان ها نمی شود:
· اینجا نیز (مثل همه جای دیگر) نظام سلسله مراتبی حاکم است.
۱۳
· کلیسای رسمی کاتولیک فی الفور به ارزش تومیسم پی می برد:
· توماس فون اکوین در سال ۱۳۲۳ میلادی جزو قدیسان قلمداد می شود و در سال ۱۵۶۷ میلادی لقب آموزگار کلیسا دریافت می کند.
۱۴
· تومیسم به ویژه از سوی انجمن های کاتولیکی «دومینیکی» و «یزوئیتی» تقویت و ترویج می شود.
۱۵
· اما علیرغم فتوای کلیسای کاتولیک رسمی با تجزیه اسکولاستیک، فروپاشی جامعه فئودالی و تشکیل جامعه بورژوائی تومیسم از حیات فکری مردم رخت بر می بندد.
۱۶
· در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی فقط سایه واره ای از تومیسم در معابد و انجمن های مختلف مسیحی باقی می ماند.
۱۷
· تا این که بالاخره در قرن ۱۹ میلادی کلیسای کاتولیک می تواند تومیسم را درهیئت نئوتومیسم دو باره تقویت و وارد صحنه سازد.
۱۸
· نوسازی تومیسم را پاپ ( لئو سیزدهم) در ۴ اوت سال ۱۸۷۹ میلادی برای کلیه معلمان کاتولیک تئولوژی و فلسفه وظیفه اکید می داند.
· مراجعه کنید به اسکولاستیک، نئوتومیسم.
اسکولاستیک
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8334
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8357
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8370
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8373
پایان
نئوتومیسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4344
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر