ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿أُولَٰئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّمَّا كَسَبُوا ۚ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ﴾
[ البقرة: ۲۰۲]
اينان از آنچه خواستهاند، بهرهمند مىشوند و خدا به سرعت به حساب هر كس مىرسد.
اینان
(که جویای سعادت دنیا و آخرتند و در پی خوشبختی هر دو سرایند)
از دسترنج خود بهرهمند خواهند شد
(و برابر کوششی که برای دنیا میورزند و تکاپوئی که در راه آخرت از خود نشان میدهند، در هر دو جهان از کردهی خود سود میبرند و سعادت دنیا و عقبا نصیبشان خواهد گردید)،
و خدا سریعالحساب است
(و به اعمال همگان آشنا است و هر چه زودتر پاداش و پادافره بندگان را خواهد داد.)
در این آیه قران کریم
همانطور که ذکرش گذشت،
دعوت کریم به رعایت دیالک تیک مادی و معنوی، لذت دنیوی و اخروی تبیین می یابد و تأکید و تصریح می شود.
اسلام
دین یکسونگری نیست.
اسلام نه طرفدار لذت دنیوی محض است و نه طرفدار ریاضت دنیوی محض.
اسلام
مبلغ دیالک تیک لذت دنیوی و سعادت اخروی است.
﴿۞ وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن تَعَجَّلَ فِي
يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ
لِمَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ
تُحْشَرُونَ﴾
[ البقرة: ۲۰۳]
خداوند را در روزهايى چند ياد كنيد، و هر كه در دو روز شتاب كند، مرتكب گناهى نشده است.
هر پرهيزگارى هم كه تأخير كند گناهى نكرده است.
از خدا بترسيد و بدانيد كه همگان به پيشگاه وى گِرد مىآييد.
منظور کریم مراسم حج است.
منظور کریم از «گرد آمدن به پیشگاه خدا»
محشور شدن در روز محشر در مقابل خدا ست.
در جمله آخر (از خدا بترسيد و بدانيد كه همگان به پيشگاه وى گِرد مىآييد)،
دست حضرت محمد رو می شود.
خدا که قاعدتا نباید بگوید:
«از خدا بترسید و به پیشگاه وی گرد خواهید آمد.»
به همین دلیل می توان گفت:
قران نه کلام کریم کذایی، بلکه کلام خود حضرت محمد است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر