ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ البقرة: ۱۹۹]
و از خدا آمرزش بخواهيد كه آمرزنده و مهربان است.
مسلمانان
باید از خدا طلب عفو کنند.
سؤال این بود که دلیل این اصرار کریم بر طلب عفو چیست؟
طلب عفو و التماس و زاری بندگان به چه درد کریم برده دار می خورد؟
الله
در قرآن کریم
عالی ترین اوتوریته و مقام است.
ما در جامعه بشری با دو نوع اوتوریته سر و کار داشته ایم و داریم:
۱
اوتوریته برخوردار
مثلا
ارباب برده دار
ارباب فئودال
ارباب سرمایه دار
۲
اوتوریته خیرخواه و خودخواسته (داوطلب)
مثلا
مادر و پدر
عمه و خاله
عمو و دایی
مادر بزرگ و پدر بزرگ
رهبر حزب توده
رفیق حزبی
روشنگر علمی و انقلابی
الله، انبیاء، ائمه، اولیا، فقها و غیره
اوتوریته های روبنایی ـ ایده ئولوژیکی نظامات جامعتی برده داری و فئودالی اند.
الله
در تحلیل نهایی
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی عالی ترین سران جوامع برده داری و فئودالی است.
انبیاء، ائمه، اولیا، فقها و غیره
نیز
دیلماج ها و مأمورین و نمایندگان الله هستند
که
در رابطه ناگسستنی تنگارتنگی با اعضای طبقات حاکمه برده دار و فئودال قرار دارند
و
چه بسا
جز و عضو طبقات حاکمه مربوطه اند.
به همین دلیل
الله
در قران کریم
همه صفات مثبت و منفی اربابان برده دار و فئودال را دارد.
کیف کردن از ذلت زیر دستان
مثلا
از طلب عفو و بخشش و التماس و تضرع و زاری آنها
از
مشخصات مهم اربابان برده دار و فئودال است
که
الله
به عنوان انعکاس انتزاعی ـ آسمانی آنها دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر