۱۴۰۲ دی ۱, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۳۱)

 

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ﴾
[ البقرة: ۲۰۷]

كسى ديگر از مردم براى جستن خشنودى خدا جان خويش را فدا كند. خدا بر اين بندگان مهربان است.

 

کریم در این آیه، ضد دیالک تیکی (ویا دوئالیستی) خودخواه گناهکار در آیه قبلی را معرفی می کند.

صحت حدس ما هم اثبات می شود:

ضد دیالک تیکی خودپرست، خداپرست است.

خداپرستی که حتی از جان خود در راه خدا می گذرد.

خدا فقط نسبت به خداپرستان مهربان است.

در حالیکه جای خودپرستان، دوزخ است.


﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ﴾
[ البقرة: 208]

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، همگان به اطاعت درآييد و پاى به جاى پاى شيطان مگذاريد كه او دشمن آشكار شماست.


کریم در این آیه، مؤمنین را امر به پیروی از الله و نهی از پیروی از ابلیس  می کند.


در این آیه،

دو دیالک تیک مهم کریم، مطرح می گردند:


۱

دیالک تیک امر به معروف و نهی از منکر

که

فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک روشنگری است.

 

۲

دیالک تیک الله و ابلیس

که

فرمی از دیالک تیک خیر مطلق و شر مطلق است.

در آیین زرتشت هم با دیالک تیک (و یا دوئالیسم) اهورا و اهریمن سر و کار داشته ایم.

وقتی از عینیت دیالک تیک سخن می رود، به همین دلیل است.

حتی الله انتزاعی نمی تواند بدون ضد دیالک تیکی اش، ابلیس انتزاعی وجود داشته باشد.

الله و ابلیس

از مهم ترین مفاهیم فروغ فرخزادند که ما مورد تحلیل قرار داده ایم.

مراجعه کنید

به

 

تحلیلی بر شعر فروغ فرخزاد

تحت عنوان  «عصیان بندگی» 

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11381


 

تحلیلی بر شعر فروغ

تحت عنوان «عصیان خدایی»

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11382

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر