۱۴۰۲ آذر ۲۶, یکشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۵)

 

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُوا فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ ۚ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِن كُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ﴾
[ البقرة: ۱۹۸]

اگر به هنگام حج طالب روزى خدا باشيد، مرتكب گناهى نشده‌ايد، و چون از عرفات بازگشتيد خدا را در مشعرالحرام ياد كنيد،

 از آن رو كه شما را هدايت كرده، در حالى كه پيش از آن گمراه بوده‌ايد.

مَشْعَرُالحرام (یا: مُزدَلفه) 

منطقه ای وسیع بین عرفات و مِنی، در دو فرسخی مکه،

 که اقامت (وقوف) در آن پس از بازگشت از عرفات، از واجبات عبادی حج است

کریم در این آیه،

تجارت حجاج در حین حج

را 

مجاز می داند.

چه کسی می گوید که کریم، مارکسیست نیست؟

این آیه

معنایی جز نقش تعیین کننده قائل شدن به زیربنای اقتصادی (تولید و تهیه معاش) 

در مقابل روبنای ایده ئولوژیکی (مراسم حج) ندارد.

کریم

کلکی نیست که برای در آوردن دلار از کیسه استثمارگران در مراسم حج به کار نبندد

و

ضمنا

به رونق اقتصادی (تجاری) عربستان مدد نرساند.

کریم

علاوه بر آن،

منت سر مسلمانان می گذارد که قبلا بت پرست بوده اند و اکنون کریم پرست شده اند.

کریم

مظهر بلا منازع خودپرستی است.

کریم

خودپرست مطلق است.

سؤال این است که دلیلش چیست؟

چرا باید کریم مرتب منت بر سر مسلمانان بگذارد که قبلا بت پرست، ولی آزاد بوده اند و اکنون خداپرست، ولی بنده شده اند؟

چرا و به چه دلیل

بندگی و و ابستگی

بهتر از آزادی و استقلال و سربلندی است؟

﴿ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ البقرة: ۱۹۹]

سپس از آنجا كه ديگر مردم بازمى‌گردند، شما نيز بازگرديد و از خدا آمرزش بخواهيد كه آمرزنده و مهربان است.

 مسلمانان

باید از خدا طلب عفو کنند.

 

سؤال این است که دلیل این اصرار کریم بر طلب عفو چیست؟

طلب عفو و التماس و زاری بندگان به چه درد کریم برده دار می خورد؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر