۱۴۰۲ شهریور ۳, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۷۲۴)

 Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت پانزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۷ ـ ۶۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

۱

الا گر جفاکاری اندیشه کن

وفا پیش گیر و کرم پیشه کن

معنی تحت اللفظی:

ای جفاکار، بیندیش و وفا وبخشندگی پیشه کن

 

از دید کریم در قران،

هر کس خداپرست نباشد، ظالم و ستمگر است.

چون

به عهد منعقده در روز الست با خدا، وفا نکرده است.

یعنی جفا کرده است.

یعنی

جفاکار و ظالم و ستمگر است.

 

 سعدی

همین دوئالیسم عبد و معبود (بنده و خدا)

را

به طرز چندگانه ای

تعمیم یونیورسال می دهند:

 

در قاموس سعدی

حتی حشرات کسب و کاری جز ثنا ندارند.

 

سعدی

از سوی دیگر

دوئالیسم عبد و معبود

را

به شکل دوئالیسم بنده و ارباب، غلام و خواجه، کنیز و  کدبانو، رعیت و فئودال بسط و تعمیم می دهد

که

میان شان عهدی در روز نخست بسته می شود.

این عهد روز نخست در جامعه میان طبقه حاکمه و توده

شبیه عهد الست در کل هستی میان بنی آدم و الله است.

 

اگر احیانا بنده ای به تنگ آید و فرار کند،

در قاموس سعدی (ایده ئولوژی اشراف برده دار و فئودال)

جفاکار (ظالم وستمگر) نسبت به ارباب محسوب می شود.

 

بنده و رعیت ایدئال سعدی

بنده و رعیتی است که به عهده منعقده با ارباب وفا کند.

یعنی

مادام العمر داوطلب استثمار باشد.

 

در قاموس فردوسی

قضیه درست بر عکس است.

 

در فلسفه فردوسی

دیالک تیک داد و بیداد

مطرح است.

 

اما منظور از داد وبیداد (عدالت و ظلم) چیست؟

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر