۱۴۰۲ مرداد ۱۶, دوشنبه

درنگی در دعاوی احمدرضا احمدی (۵)

 

درنگی 

از 

مسعود بهبودی

«چرا احمدرضا احمدی شاعر مهمی در شعر مدرن ایران است؟»

۱
«من حرفی دارم که فقط شما بچه‌ها باور می‌کنید»
و 

 بهترین تعریف از «سادگی بعد از پیچیدگی» 

را 

می‌توان «دستگاه پیچیده شناختی کودک» دانست،

 «دستگاهی شناختی» که هیچ «مهارتی در دروغ گفتن» نیاموخته و به همین دلیل بهترین زمین است برای کاشتن بذر شعر با ویژگی «سادگی بعد از پیچیدگی».

 

۱

 بهترین تعریف از «سادگی بعد از پیچیدگی» 

را 

می‌توان «دستگاه پیچیده شناختی کودک» دانست،


خدا کند که فروغ فیلسوف این خرافه حریف حواسپرت پرت از مرحله را نخوانده باشد.

از سرتاپای حریف

خریت می ریزد:

«سادگی بعد از پیچیدگی»

یعنی

سقوط بشر از درجه تکاملی عالی تر به اسفل السافلین عقب ماندگی.

این سقوط را می توان در مورد پیرمردان ۹۰ ساله معتبر دانست،

ولی نه در مورد کودکان ساده دل و ساده لوح که هنوز در دوره سادگی به سر می برند.

دستگاه معرفتی ناقص و نارسای کودکان

در حال شکلگیری و توسعه و تکامل است

و

نه نتیجه سقوط از دستگاه معرفتی پیچیده به ساده.

 

فروغ اگر این خرافه را می خواند، جنون می گرفت.


شنیدنی تر، دلیل حریف حواسپرت پرت از مرحله پرت است:

۲

«دستگاهی شناختی» که هیچ «مهارتی در دروغ گفتن» نیاموخته 

 

در قاموس حریف حواسپرت

مشخصه دستگاه معرفتی کودکان، نداشتن مهارت دروغگویی است.

حالا

روشن می شود که حریف معنی «دستگاه معرفتی» کذایی را هم نمی داند.

دستگاه معرفتی کذایی

 از گنجیه مفاهیم و تئوری ها و متدها تشکیل می یابد

که

فرد به برکت آنها، قادر به تفکر و تحلیل و شناخت می شود.

راستگویی و دروغگویی

کمترین ربطی به شقیقه ندارند.


جالب تر اما نتیجه گیری حریف از این خرافه خودساخته است:


۳


«دستگاهی شناختی» که هیچ «مهارتی در دروغ گفتن» نیاموخته 

و 

به همین دلیل 

بهترین زمین است برای کاشتن بذر شعر با ویژگی «سادگی بعد از پیچیدگی».

 

چون دستگاه معرفتی کودکان فاقد مهارت دروغگویی است، پس بهترین زمین برای کشت شعر مبتنی بر سادگی بعد از پیچیدگی است.

یعنی سراینده چنین شعری باید همان دستگاه معرفتی کودکان را داشته باشد.


 به همین دلیل،

 شاعر مهم در شعر مدرن کشور عه هورا و عا شورا

با کودکان در سخن است و کودکان قادر به فهم عرعر حریفند.

سؤال این است که چرا کسی مزخرفات را به چالش نکشیده است؟ 


۴
همین کودک وقتی بزرگ می‌شود، 

مسیر معکوس می‌رود

 و

 به «پیچیدگی» می‌رسد 

زیرا به ضرورت، مهارت‌های زیستن و از جمله «مهارت دروغ گفتن» 

را

 یاد می‌گیرد.


گذار از سادگی به پیچیدگی

در قاموس حریف حواس پرت از خود راضی

مسیری معکوس است.

صراط مستقیم در قاموس حریف،

گذار از پیچیدگی به سادگی است.

مثلا

تجزیه و تلاشی اندام آدمی در گور،

 طی صراط مستقیم است

ولی رشد و نمو نبات و جانور و انسان و جامعه،

طی مسیر معکوس است.


چرا و به چه دلیل؟

به این دلیل قوی که کودک 

بالاجبار

فوت و فن زندگی را و بدتر از آن، مهارت دروغگویی را می آموزد.

این بدان معنی است که فراگیری فوت و فن زیست و فوت و فن دورغگویی

به معنی گذار از سادگی به پیچیدگی است و منشاء فاجعه است.

چنین کسی دیگر نمی تواند زمین مناسبی برای کشت شعر مبتنی بر «سادگی پس از پیچیدگی» باشد.

من ـ زور حریف این است که چنین کسی

نه می تواند چنین شعر تحفه ای را بسراید و نه می تواند بفهمد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر