شین میم شین
باب دوم
در احسان
حکایت چهاردهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶ ـ ۶۷)
بخش سوم
۱
قیامت کسی بینی اندر بهشت
که معنی طلب کرد و دعوی بهشت
(هشتن ، گذاشتن، رها کردن)
معنی تحت اللفظی:
در روز محشر کسی اهل بهشت خواهد بود
که
اهل معنی باشد و نه اهل دعوی.
سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک تئوری و پراتیک
را
به شکل دیالک تیک دعوی و معنی بسط و تعمیم می دهد،
نقش تعیین کننده را مثل کارل مارکس، از آن پراتیک (معنی) می داند
و
سحرگاهان در آسمان زلال شیراز منعکس می کند
و
در لیست قوانین روز قیامت به ثبت می رساند.
بهشت جای مارکسیست ها خواهد بود.
بهشت جای کسی خواهد بود که دیالک تیک تئوری و پراتیک، دیالک تیک دعوی و معنی را درست معنی کند و به نقش تعیین کننده پراتیک (معنی) ایمان بیاورد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر