۱۴۰۲ مرداد ۱۸, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۷۰۹)

 Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت چهاردهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶ ـ ۶۷)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

۱

قیامت کسی بینی اندر بهشت

که معنی طلب کرد و دعوی بهشت

(هشتن ، گذاشتن، رها کردن)

 معنی تحت اللفظی:

در روز محشر کسی اهل بهشت خواهد بود

که

 اهل معنی باشد و نه اهل دعوی.

 

سعدی

 در این بیت شعر،

 دیالک تیک تئوری و پراتیک

را

به شکل دیالک تیک دعوی و معنی بسط و تعمیم می دهد،

نقش تعیین کننده را مثل کارل مارکس، از آن پراتیک (معنی) می داند

 و

 سحرگاهان در آسمان زلال شیراز منعکس می کند

و

 در لیست قوانین روز قیامت به ثبت می رساند.

 

بهشت جای مارکسیست ها خواهد بود.

 

بهشت جای کسی خواهد بود که دیالک تیک تئوری و پراتیک، دیالک تیک دعوی و معنی را درست معنی کند و به نقش تعیین کننده پراتیک (معنی) ایمان بیاورد.

 

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر