پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۱
· پوزیتیویسم، یک واژه لاتینی است.
۲
· پوزیتیویسم، جریان ایدئالیستی ـ ذهنی و ماهیتا اگنوستیسیستی فلسفه بورژوائی در قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی بوده است.
· مراجعه کنید به اگنوستیسیسم یا ندانمگرائی
اگنوستیسیسم
(ندانمگرایی)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8837
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8842
پایان
۳
· نام «پوزیتیویسم»، به معنای محدود کلمه، برای نامیدن موضعگیری اساسی معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی ئی به کار می رود که تنها دسترس پذیرها یعنی حقایق امور «مثبت» (قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.
۴
· این حقایق امور «مثبت» را ما تنها به مثابه انبوهی از احساس ها (به مثابه تنوعی از ادراکات حسی) به دست می آوریم که حاوی قاعده مندی های معینی اند.
۵
· جهان عینی ـ واقعی خارجی اما دسترس پذیر نیست.
· زیرا در احساس های ما نشانه ای از آن به مثابه جهان عینی ـ واقعی وجود ندارد.
۶
· پوزیتیویسم مسئله اساسی فلسفه را «مسئله نما» تلقی می کند.
(مسئله اساسی فلسفه
عبارت است از مسئله مربوط به رابطه ماده (طبیعت، وجود) و شعور (روح، تفکر).
مسئله اساسی فلسفه
عالی ترین مسئله فلسفه است که تقسیم بندی سیستم ها و نگرش های فلسفی به دو جریان اصلی ماتریالیسم و ایدئالیسم و حل بنیادی کلیه مسائل مهم فلسفی
وابسته به پاسخی است که بدان داده می شود.
مترجم)
۷
· پوزیتیویسم به دو دسته تقسیم بندی می شود:
الف
· پوزیتیویسم (پوزیتیویسم قدیم)
ب
· نئوپوزیتیویسم (پوزیتیویسم نوین و مدرن)
۸
آگوست کومته
(۱۷۹۸ ـ ۱۸۵۷)
ریاضی دان، فیلسوف، منتقد مذهب، از بنیانگذاران جامعه شناسی
· بنیانگذار پوزیتیویسم قدیم (پوزیتیویسم فرانسوی) کومته بوده است.
۹
· در آثار کومته، اصولا، کلیه عناصر نئوپوزیتیویسم موجود اند.
۱۰
· کومته خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق امور، «مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و مسئله ماهیت و علت دسترس پذیرها را مسئله ای بی ثمر می نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.
· مراجعه کنید به دیالک تیک پدیده (نمود) و ماهیت.
۱۱
· کومته بر این مبنا، قانون سه مرحله ای خود را وضع می کند:
۱۲
· «هرشاخه شناخت ما از سه مرحله مختلف به ترتیب زیر می گذرد:
الف
· مرحله تئولوژیکی (فقهی) و یا فرضی.
ب
· مرحله متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) و یا انتزاعی.
پ
· مرحله علمی و یا مثبت.»
۱۳
· مرحله علمی و یا مثبت را کومته مرحله انسانی واقعی می نامد و قصد بنیانگذاری آن را دارد.
۱۴
· قانون سه مرحله ای در موارد زیر اعتبار دارد:
الف
· در مورد توسعه علم به طورکلی.
ب
· درمورد توسعه هر رشته علمی
پ
· و بالاخره در مورد توسعه هر فرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر