۱۴۰۰ شهریور ۲۴, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ز) زیربنا و روبنا (۳) (بخش آخر)

  

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱۶

·    در توسعه جامعتی می توانند تضاد هایی میان زیربنا و روبنا تشکیل یابند.

 

۱۷

·    به عنوان مثال در نیمه دوم قرن ۱۸ در فرانسه، تضادهای شدیدی میان زیربنای اقتصادی در حال رشد (مناسبات تولیدی کاپیتالیستی که در آن زمان مترقی بودند) و روبنای فئودالی پدید آمدند.

 

۱۸

·    در دوران ما در جامعه کاپیتالیستی شرایط مادی برای گذار به سوسیالیسم فراهم آمده اند.

 

۱۹

·    به قول لنین، «جامعتی گشتن کار که در هزاران فرم با سرعت دم افزون مستمر صورت می گیرد و در عرض نیم قرن پس از درگذشت مارکس نمودار گشته، در رشد کارخانجات بزرگ، کارتل ها، سندیکاها و تراست های کاپیتالیستی و رشد غول آسای دامنه و قدرت سرمایه مالی، شالوده مادی اصلی برای آمدن اجتناب ناپذیر سوسیالیسم اند.»

 

۲۰

·    مناسبات تولیدی سوسیالیستی اما نمی توانند در دامان جامعه کهنه توسعه یابند.

·    برای اینکه شالوده این مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) مالکیت جامعتی بر وسایل تولید است و برای تشکیل این مناسبات تولیدی به انقلاب پرولتری نیاز مبرم هست.

 

۲۱

·    به همین دلیل، طبقه کارگر باید در وحدت با متحدین خویش به کسب قدرت سیاسی نایل آید و با تأسیس دیکتاتوری پرولتاریا، شالوده سیاسی لازم برای روبنای سوسیالیستی را پدید آورد.

 

۲۲

·    دولت پرولتری  به مثابه هسته اصلی روبنای سیاسی نوین، به مثابه وسیله و ابزار تشکیل زیربنای اقتصادی سوسیالیستی نمودار می گردد و کل روبنا را بنا بر الزامات توسعه سوسیالیستی تحول می بخشد.

 

۲۳

·    مهم ترین پیش لازم برای تحول سوسیالیستی زیربنا و روبنا عبارت است از نقش رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی در سیستم دیکتاتوری پرولتاریا.

 

۲۴

·    با پیروزی مناسبات تولیدی سوسیالیستی، تحول فراتر روبنا نیز صورت می گیرد.

 

۲۵

·    دولت سوسیالیستی توسعه فراتری کسب می کند و ایده های سوسیالیستی به ایده ئولوژی حاکم در شعور (ضمیر) توده مبدل می شوند.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر