۱۴۰۰ مهر ۱, پنجشنبه

درنگی در سخنانی از کلارا ستکین (۲)


میم حجری


سخنرانی کلارا ستکین در دومین کنگره انترناسیونال (ژوئیه ۱٨٨۹)

ادامه

 

۲

مسئله رهایی زن 
در تحلیل آخر 
یعنی مسئله کار زنان،
 مسئله ای اقتصادی است 
و 
برای درک این مسائل از سوسیالیست ها انتظار بیشتری باید داشت. 
 
معنی تحت اللفظی:
مسئله رهایش زنان، در تحلیل نهایی به معنی ورود زنان به کار در خارج از خانه (کارخانه) است.
این بدان معنی است که رهایش زنان، مسئله ای اکونومیکی است.
سوسیالیست ها باید این مسئله را بهتر بدانند.

این نظر کلارا ستکین
حاوی ذراتی از حقیقت است، ولی حقیقی نیست.

مبنای این نظر کلارا سخنی از مارکس است
 که 
زنان را پرولتر خانه و شوهران را بورژوای خانه
تلقی کرده است.

یعنی دیالک تیک پرولتاریا و بورژوازی را 
در عرصه خانواده 
به شکل دیالک تیک زن و شوهر بسط و تعمیم داده است.
 
کلارا ستکین 
هم
خروج زنان از خانه و ورودشان به کارخانه 
(کارخانه به معنی وسیع کلمه)
را
 در تحلیل نهایی
رهایش زنان می پندارد.

ذراتی از حقیقت در این رهایش کذایی به این دلیل است
که ورود زنان به کارخانه 
به استقلال مادی و نتیجتا به استقلال فکری زنان منجر می شود.

اما
ورود زنان به کارخانه
ضمنا
به
معنی ورود زنان به دیالک تیک عام تر پرولتاریا و بورژوازی است.
به معنی پرولتریزاسیون زنان است.

یعنی
به معنی قرار گرفتن زنان تحت تابعیت و وابستگی مضاعف است.
تفاوت پرولتاریای زن با پرولتاریای مرد هم همین است.
پرولتاریای زن 
در بهترین حالت
دارای دو ارباب همزمان است:
بورژوازی و شوهر.
 
یعنی تحت تابعیت و وابستگی و استثمار مضاعف قرار دارد.
 
کلارا این حقیقت امر را صدها بار بهتر از ما می داند.
 
۳

مسئله رهایی زن 
در تحلیل آخر 
یعنی مسئله کار زنان،
 مسئله ای اقتصادی است 
و 
برای درک این مسائل از سوسیالیست ها انتظار بیشتری باید داشت.
 
کلارا
رهایش اقتصادی زنان
را
شالوده رهایش زنان می داند.
 
این شرط رهایش 
اما
بی قید و شرط نیست.
 
این رهایش زنان 
(و بردگان و رعایا، دهاقین، پرولتاریا، پیشه وران و حتی بورژوازی)
بسته به نوع مناسبات تولیدی حاکم (زیربنای اقتصادی جامعه)
است.

این شرط کلارا فقط در جامعه سوسیالیستی اعتبار دارد
و
نه در جوامع طبقاتی.
 
۴

مسئله رهایی زن 
در تحلیل آخر 
یعنی مسئله کار زنان،
 مسئله ای اقتصادی است 
و 
برای درک این مسائل از سوسیالیست ها انتظار بیشتری باید داشت.
 
ایراد بینشی کلارا در این جمله
داشتن عناصری از طرز تفکر اکونومیستی از سویی
و
عوضی گرفتن مارکسیسم ـ لنینیسم با اکونومیسم از سوی دیگر است.
 
به همین دلیل از سوسیالیست ها انتظار توجه بیشتر به کار زنان به مثابه نسخه رهایش زنان را دارد.

خلایق ساده لوح و ایده ئولوگ های بورژوازی ساده لوح پرور
هم
مارکسیسم
را
با 
اکونومیسم
 (اکونومیسم به معنی درک و توضیح همه چیز در پرتو اقتصاد)
یکسان می پندارند و یکسان جا می زنند.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر