۱۴۰۰ مهر ۶, سه‌شنبه

اقتصاد سیاسی سوسیالیسم (۱۰)

Our vision and mission

اقتصاد سیاسی سوسیالیسم

و

کاربست آن در آلمان دموکراتیک

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

گذار از کاپیتالیسم به سوسیالیسم

به مثابه قانونمندی اساسی زمان ما

 

بخش اول

مارکس، انگلس و لنین

راجع به قانونمندی پیروزی سوسیالیسم

ادامه

 

۹

·    انقلاب علمی و فنی به تعمیق تضاد میان کار و سرمایه (طبقه کارگر و طبقه سرمایه داران) منجر می شود.

 

۱۰

·    هم نقش رهبری طبقه کارگر اهمیت خاصی کسب می کند و هم وحدت طبقه کارگر با دهقانان زحمتکش و روشنفکریت.

 

۱۱

·    تحت رهبری انحصارات، علم و فن مدرن، ابزاری برای تشدید استثمار طبقه کارگر است.

 

۱۲

·    همراه با تضادها در حوزه اقتصادی بی واسطه، تضادها و رویارویی های دیگری اهمیت کسب می کنند.

 

۱۳

·    در روند انقلاب علمی و فنی، مطالبه شرکت خلاق هرچه بیشتر کارگران و کارکنان  در همکاری و همفرمایی (شرکت در تصمیمگیری) با مقاومت و مخالفت انحصارات در تضاد قرار می گیرد.

 

۱۴

·    این تضاد به میزان هر چه قوی تری  به یکی از مهم ترین فرم های حرکتی و فرم های نمودین تضاد میان کار  وسرمایه تبدیل می شود.

 

۱۵

·    در پیوند با آن، مسائلی از قبیل  مبارزه در راه تضمین محل کار، به ویژه برای زحمتکشان مسن تر و مبارزه در راه آموزش و پرورش و تخصص همه جانبه جوانان و حل دیگر مسائل اجتماعی اهمیت روزافزون کسب می کنند.

 

۱۶

·    گروه های انحصاری حاکم از سودهای کلان روزافزون و معارف علمی و فنی برای مانی پولاسیون فکری بی سابقه اکثریت خلق بهره برمی گیرند.

 

   (محتوای این جمله غنی تر از آن است که در نگاه سرسری نمودار می گردد:

   استفاده طبقات حاکمه امپریالیستی و فئودالی ـ فوندامنتالیستی از معارف علمی و فنی برای خرپروری یکی از مهم ترین ترفندهای مستور ارتجاع است.

    مثال:

 محتوای بخش اعظم برنامه های رسانه ای امپریالیسم را گزارشات علمی راجع به رشته های بیشمار علمی از زمین شناسی تا زیست شناسی، از جانورشناسی تا ستاره شناسی تشکیل می دهند.

   اما در لفافه توضیحات علمی، زهر ایده ئولوژیکی به کام شنونده و خواننده ریخته می شود.

   در نتیجه، درک ایدئالیستی تاریخ و توضیح متافیزیکی ـ ایدئالیستی پدیده ها جای درک ماتریالیستی تاریخ و توضیح ماتریالیستی ـ دیالک تیکی پدیده ها را می گیرد و مصرف کننده این گزارشات، تحت بمباران دانش مرده، عمیقا تحمیق می شود.

    مثال دیگر:

   طبقه حاکمه فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ اسلامی از شکاف های موجود در کره قمر که در اثر اصبت کمیت ها بر آن، پدید امده اند، برای اثبات خرافه شق القمر رسول اکرم بهره برمی گیرد.

   مترجم)

 

۱۷

·    از این رو، تضاد میان تصورات سیاسی، فکری ـ هومانیستی طبقه کارگر و دیگر نیروهای دموکراتیک با برده سازی فکری، نفوذ روز افزونی در مبارزه طبقاتی کسب می کند.

 

۱۸

·    انقلاب علمی و فنی در سیسم انحصاری ـ دولتی، نه فقط به تغییر ساختار طبقاتی، بلکه علاوه بر آن، به تعمیق خارق العاده تضاد میان گروه های سرمایه دار انحصاری انگشت شمار و بقیه مجموعه جامعه منجر می شود

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر